onsdag, 28 august 2019

Hvem er årets mest brennende sjeler?

ÅRETS TRENER: Måns Hellström ble Årets Trener i 2018. Men hvem blir det i år? NSF er åpen for forslag innen 20. september. ÅRETS TRENER: Måns Hellström ble Årets Trener i 2018. Men hvem blir det i år? NSF er åpen for forslag innen 20. september. FOTO: Trond R. Teigen
Den store seilfesten etter mesternes mester nærmer seg, 12. oktober. Der skal vi dele ut tre ærespriser som seilforeningene skal nominere kandidater til. Frist er 20. september.

I 2018 ble Christian Radichs Ærespris delt ut for tredje gang. Den gikk til Sindre Bakke i Bundefjorden Seilforening, for sitt engasjement i seilforeningen. Premien var en ukestur med Christian Radich.

I år skal Christian Radichs Venner og Norges Seilforbund peke ut en ny vinner, og alle foreninger oppfordres til å sende inn sine kandidater.  Målet med prisen er å stimulere til økt aktivitet og bredere forståelse for hva seiling er. Prisen tildeles unge norske seilere i alderen 15–21 år som har utmerket seg med sitt engasjement for å skape et bedre miljø, fremme seiling generelt eller har bidratt til å spre ren seilglede.

Årets Trener og Årets Ildsjel skal også deles ut. Det blir femte gang at NSF deler ut disse hedersbevisningene.

Fristen for å nominere sine kandidater i alle de tre kategoriene er 20. september

Kriteriene for å bli vurdert som Årets Trener og Årets Ildsjel er disse:

ÅRETS TRENER

• Har gjort en solid innsats, utover det man kan forvente av en trener.
  • Har vært med å skape en ekstraordinær utvikling eller en ekstraordinær prestasjon (gjerne for en større gruppe).
  • Har søkt å tilegne seg mer kunnskap om trenergjerningen og ønsker å dele denne med andre trenere.
  • Har gjort seg bemerket gjennom uegennyttig innsats.
  • Har fremstått som en rollemodell.

Tidligere tildelinger:

• 2018: Måns Hellström, KNS
  • 2017: Jon Alexander Mortensen, Bærum
  • 2016: Jan Steven Johannessen, Moss
  • 2015: Iens Ludvig Høst, KNS

ÅRETS ILDSJEL

• Vedkommende har gjort en solid innsats over minst ti år.
  • Hun/han kan ikke være ansatt i eller lønnet for arbeidet som legges til grunn for tittelen.
  • Hun/han skal ha gjort seg bemerket gjennom uegennyttig innsats formseilforeningen og/eller medlemmene i seilforeningen.

Tidligere vinnere:

• 2018: Frode Stavang, Florø
  • 2017: Erik Ask, KNS
  • 2016: Gerd Esplid, Lysakerfjorden
  • 2015: Rolf Hermansen, Ran

NOMINASJONSPROSESSEN

– Alle som vil kan nominere kandidatene og sende dem til sin forening med en skriftlig begrunnelse. Styrene i foreningen skal så sende den nominerte til Norges Seilforbund, sier Per Christian Bordal.

Fristen er 20. september.

Forslagene til Årets Trener vil bli vurdert av en jury som består av sportsjefen (Rigo de Nijs), generalsekretær Per Christian Bordal og en representant fra trenerutvalget i NSF. Juryens innstilling vil så bli behandlet av NSFs styre, som står for den endelige utnevnelsen.

Når det gjelder Årets Ildsjel, vil juryen bestå av generalsekretæren og de to siste avgåtte presidentene i Norges Seilforbund (Tor Møinichen og Peter L. Larsen). Deretter blir det samme prosedyre i NSFs styre.

Kandidatene til Christian Radichs Ærespris blir vurdert av en komité med representanter fra Christian Radichs Venner og Norges Seilforbund.

Send inn ditt forslag til Per Christian Bordal så snart som mulig.