tirsdag, 19 november 2019

NSF satser på fremtiden i et olympisk år

49ER-UTFORDRERE: Norge er i ferd med å få en gruppe unge 49er-seilere som nå vil bli tatt hånd om av en proff, svensk coach. 49ER-UTFORDRERE: Norge er i ferd med å få en gruppe unge 49er-seilere som nå vil bli tatt hånd om av en proff, svensk coach. FOTO: Morten Jensen
Tradisjonelt spisses de økonomiske midlene mot toppen i et olympisk år, men i 2020 vil Norges Seilforbund gjøre noe helt nytt i tillegg – og rette blikket mot 2024, og helt til 2028.

– Nivået innen internasjonal seiling har løftet seg enormt i løpet av de siste 20 årene. For 20 år siden kunne en relativt kort og intens OL-satsing resultere i en OL-medalje. Det er ikke mulig lenger. Å nå toppen internasjonalt krever mange år og uhorvelig mange treningstimer, sier sportssjef i Norges Seilforbund, Rigo de Nijs.

– Derfor, mener han, – må vi starte nå med å hjelpe utfordrerlandslaget og de unge seilerne som vi nå har, i å komme opp på et høyere nivå enn de er på i dag. Vi må hjelpe dem i å løfte seg opp fra et godt klubbnivå til å begynne klatringen på den internasjonale stigen.

Skjermbilde 2019 11 19 14.30.55

GAPET ØKER: Nivået i internasjonal seiling blir stadig høyere og profesjonaliseringen øker, mens nivået på klubbplanet i en norsk seilforening stadig er på det jevne. Det betyr at gapet mellom det som foregår lokalt og nasjonalt og det internasjonale nivået  med årene bare blir større og større, og det er for å forsøke å tette dette gapet,  at NSF nå vil satse på utfordrerlandslaget samtidig med innspurten mot OL i 2020. Den røde kurven illustrerer hvordan nivået internasjonalt har utviklet seg siden OL i 1992, mens den grønne er nivået på norsk klubbseiling. Den stiplete blå illustrerer hvordan man vil forsøke å løfte utfordrerlandslagets nivå i årene fremover.

Mikael Lundh blir trener

Mikael LundhMed dette som bakteppe presenterte Rigo de Nijs mandag 18. november et opplegg han kaller for «Utfordrerlandslaget 2.0». Opplegget inneholder den svenske treneren Mikael Lundh, som vil være coach for utfordrerlandslagets 49er/FX-seilere, og Peer Moberg, som vil fortsette å følge Laser-seilerne slik han har gjort det i år.

– Målet er at de som er med på dette, skal lære hva det innebærer å satse på en olympisk karriere, og lære om hvilke verdier og normer som må gjelde innen et lag. Målet er selvsagt også å lære dem å trene slik at de kan nå opp til sitt personlig beste. Prestasjonsmessig er OL i Paris i 2024 det første virkelig store målet, sier sportssjefen.

Norges Seilforbund har satt av 600 000 kroner til dette prosjektet i 2020. I tillegg må hver av seilerne som velger å delta, betale en egenandel på kr 20 000. I disse dager får de aktuelle seilerne tilbudet og i løpet av begynnelsen av desember må de ha tatt stilling til om de ønsker å være med eller ikke.

Junior-VM på Garda er hovedmålet i 2020

Mikael Lundh er en merittert svensk seiler og etter hvert coach. Han kommer fra Stockholm, men er nå bosatt i Australia. Han vil ved en del anledninger komme til Norge og følge seilernes trening, og han vil følge seilerne i Palma-regattaen i slutten av mars og under Kielerwoche, som er de to regattaene som er pekt ut som de to viktigste for disse seilerne før årets hovedmål; junior-VM på Gardasjøen i august.

– Mikael kan vise til enestående resultater når det gjelder å bygge foreninger, lag og individuelle seilere og få dem til å konkurrere opp til sitt potensiale. Han har over 20 års erfaring og en omfattende bakgrunn innen trening og coaching. Han har også selv gode internasjonale resultater som seiler og har deltatt i to Volvo Ocean Race, blant annet sammen med Knut Frostad om bord i «Djuice», forteller Rigo de Nijs.