tirsdag, 05 mai 2020

SeilUT – et smittefritt sosialt konsept

BLÅTIME: Seilforeninger kan få hjelp i arbeidet med å stimulere felere seilere til å oppsøke blåtimen ute i skjærgården. BLÅTIME: Seilforeninger kan få hjelp i arbeidet med å stimulere felere seilere til å oppsøke blåtimen ute i skjærgården. FOTO: Jon Amtrup
SeilUT-konseptet er perfekt i disse krevende Covid-19 dager med litt konkurranse og en god motivasjon for å komme seg ut i seilbåten. Flere seilforeninger adoptert konseptet og har sendt medlemmene sine ut på flere seilturer i jakten på poeng.

Molde Seilforening var først ute med SeilUT. Konseptet er inspirert av en landbasert utgave som heter Stikkut der turgåere samler poeng for å gå på tur til bestemte destinasjoner. Stikkut ble fort veldig populært og førte til at flere personer kom seg ut på tur.

Den suksessen ga inspirasjon til SeilUT, og konseptet ble bygget på samme lest. Bare med seilbåt i stede for tursko og havner i stede for varder. Havner som ligger nærme og litt mer langseilt ble plukket ut som turmål, og en enkel nettbasert løsning der seilerne selv melder inn hvilke havner de har besøkt lagt ut på nettsidene. Ordninger er enkel å sette opp og det blir veldig lite administrasjon siden seilerne selv melder inn sine havneanløp i en Google løsning.

• SeilUT er turseiling med et lite element av konkurranse. Familier kan dra på tur i nærområdet, høste poeng og samtidig være en del av noe større – og alt dette på en koronafri måte. Når høsten kommer og verden sannsynligvis er litt mer normal kan alle deltakerne samles for å motta priser og dele seilhistorier, sier Jon Amtrup, ansvarlig for turseiling i NSF.

180719 YSWC CorpusChristi JGT 0806Satsningen til Molde Seilforening ble en suksess, og i kjølvannet har flere andre seilforeninger tatt til seg SeilUT. Florø Seilforening, Nesodden Seilforening og Sandefjord Seilforening er blant dem som har sett verdien av å tilby turseilerne sin egen lille konkurranse.

NSF tilbyr nå oppstartbistand til foreninger som gjerne vil kjøre et SeilUt-prosjekt. Foreningen kan få hjelp til lokal konseptutvikling, å plukke ut havner i området, standard innhold på hjemmesider, nyhetsbrev for å spre budskapet, innhold til sosiale medier og generell rådgivning underveis.

– Vi oppfordrer også foreninger som ligger i nærheten av hverandre til å delta, slik at det også kan bli en konkurranse mellom foreningene, sier Amtrup.

Ta kontakt med Jon Amtrup, tel. 932 28 926 og jon@explorenorth.no for mer informasjon og bistand.

Ressurser