mandag, 30 mars 2020

Hele seil-Norge i form!

I FORM: En av dem som er nøye med å holde seg i form om dagen, er Sarah Thodesen. I FORM: En av dem som er nøye med å holde seg i form om dagen, er Sarah Thodesen. FOTO: Morten Jensen
Selv om vår bevegelsesfrihet og samværet med andre er begrenset, er det ingen grunn til å la være å holde seg i fysisk form. Og stua hjemme kan være en flott arena for nettopp det.

Med skolestengt og ingen organisert aktivitet i seilforeningene er det lett å bli bli passiv og stillesittende. Netflix og spill kan lett bli det altoverskyggende og foretrukne. Og da er det lett å glemme at det kommer en seilsesong – for den kommer!

– Seiling er en fysisk idrett som krever styrke, utholdenhet, koordinative ferdigheter i massevis. La oss derfor utnytte denne koronatiden til virkelig å utvikle evnen vår til fysisk trening og utvikling, sier Iens Ludvig Høst, som er trenerutvikler i Norges Seilforbund.

Og nettopp denne tanken har fått trenerkandidatene Alexander Dahl Høgheim (trener 3) og John-Øivind Garvik (trener 2) til å lage et knippe treningsvideoer til inspirasjon og nytte for resten av seil-Norge. De har fått med sine respektive brødre, Victor og Sindre, til å vise frem de ulike øvelsene.

Videoen er publisert på Norges Seilforbunds nettside under fanen bredde, men du kan nå dem direkte her.

I tillegg har Anette Melsom Myhre og Frank Kirkeland lagd forslag til tre treningsprogrammer; et for aldresgruppen 16–18 år og gjerne eldre enn det, et for seilere i alderen 12 til 15 år og et for barn og foreldre.

– Vi har ingen videoer av trening for programmet for de yngste, så jeg oppfordre og utfordrer foreldre til yngre seilere (7-11 år) til å lage illustrasjonsvideo av trening sammen med seilerne.

– Det hadde vært fantastisk om noe ville gjøre det, legger Iens Ludvig Høst.

Om noen følger oppfordringen, vil vi legge videoene ut på seilforbundets nettside sammen med de andre. Send eventuelt en e-post til Iens Ludvig Høst om det.

Dessuten vil det være morsomt om fysisk trening som gjøres rundt om i de tusen hjem legges ut og dokumenteres på Instagram og Facebook, tagges med #seilforbundet. Så kan vi fange opp hele seil-Norges fysiske aktivitet!