tirsdag, 21 april 2020

Det handler om å trene mennesker

WASZP-TRENER: Bjørnar Erikstad har vist at man ikke behøver å ha seilt i en båtklasse for å bli en glimrende trener for nettopp den klassen han ikke har seilt. WASZP-TRENER: Bjørnar Erikstad har vist at man ikke behøver å ha seilt i en båtklasse for å bli en glimrende trener for nettopp den klassen han ikke har seilt. FOTO: Morten Jensen
– Den norske trenerutdannelsen handler om å kunne trene mennesker og tilegne seg kunnskap om det du skal lære bort, sier Iens Ludvig Høst i forkant av det fjerde webinaret i «Klubbkonferansen på web». Den handler om trenerrollen.

Søndag 26. april klokka 19:00 står det fjerde webinaret i «Klubbkonferansen på web» fort tur, og denne søndagskvelden skal det handle om trenerrollen – den moderne trenerrollen.

– Ja, for den norske trenerutdannelsen handler ikke lenger om å bli en god trener i en spesifikk klasse, men om å kunne trene mennesker og tilegne seg kunnskap om det du skal lære bort, sier Iens Ludvig Høst.

Han er ansvarlig for trenerutdanningen i Norges Seilforbund, og har i løpet av de siste årene lagt opp en helt ny struktur på utdannelsen og selv utdannet en hel liten hær av trenere på ulike nivåer. Søndag 26. april skal trenerrollen belyses fra ulike vinkler og perspektiver.

Populære webinarer

– Flere trenere vil fortelle om sine erfaringer og meninger, men vi håper også å få frem seilere og foreldres syn og forventninger til en trener. Jeg tror det vil bli en veldig spennende kveld, sier Høst.

De tre foregående webinarene har vært en suksess med mange tilhører og deltagere. Mange synspunkter er blitt båret frem, og temaene som er blitt tatt opp, er blitt belyst fra ulike vinkler.

– Jeg synes webinarene har vært veldig interessante og spennende, og jeg tror de har vært verdifulle, sier Per Christian Bordal, generalsekretær i Norges Seilforbund.

Fire trenere vil innlede

Søndagens tema om trenerrollen vil ha fire innledere:

Bjørnar Erikstad er selv en av verdens beste 2.4 mR-seilere, men uten noensinne å ha sittet om bord i en skiff, er han blitt en glimrende 29er- og 49er-trener.

– Nå har han tatt et steget videre til å bli trener for den foilende Waszp-jollen. Der er han også god. Hva skjedde og hvordan gjorde han dette? Det vil Bjørnar fortelle om på webinaret, sier Iens Ludvig Høst.

Alexander Dahl Høgheim har selv erfaring som seiler i Optimist og Laser, og han har i de siste årene seilt med suksess i Wazp-klassen. Om ham sier Høst:

– Han er en ung trener med bemerkelsesverdig suksess som optimisttrener, som waszptrener og ikke minst som trener for BIC seilbrett.  Han er en av de trenerne som i tillegg til daglig trening i seilforeninger i Bergen-området også har profilert seg som en sterk mesterskapstrener for seilere i flere klasser.

20190330 170324 MJP
 LANDSLAGSTRENER: Thomas Guttormsen vil være en av fire innledere under webinaret søndag 26. april. Han er landslagstrener for Helene Næss og Marie Rønningen. FOTO: Morten Jensen.

Den tredje innlederen er Thomas Guttormsen, som er en av landets mest erfarne trenere. Han trente blant annet Siren Sundby frem til olympisk gull og er nå landslagstrener for Helene Næss og Marie Rønningen i 49er FX. De er å regne som medaljekandidater i OL i 2021.

Marthe Bjerkåsholmen er den fjerde innlederen. Hun ble kåret til Årets trener i 2019 og er hovedtrener i Asker Seilforening.

– Sammen med Linnea Ejdfors er Marthe organisator av nye mønstre for trening av de helt unge nybegynnere og viderekommende i Asker Seilforening.  Hun seiler selv i seilsportsligaen og arrangerer klubbregattaer både for joller, brett og kjølbåter i Asker, sier Iens Ludvig Høst om Marthe.

Niclas Fure er siste innleder. Han er faren til en seiler, og han vil innlede om hva han som forelder forventer av en trener.

Mange likhetstrekk

Selv om de fire trenerne er ulike og jobber med seilere på ulike nivåer, mener Iens Ludvig Høst at de har flere felles trekk. Han oppsummerer det slik:

– De elsker seiling

– De er glad i og bryr seg om mennesker

– De er opptatt av den enkelte seileren som en hel person

– De har brede seilkunnskaper og tørster etter å tilegne seg mer. De diskuterer seilteknikk med andre trenere og seilere, leser seg opp på nettet og ser på videoer om seiling og trening.

– De har en grundig utdannelse som trener

– De har et grunnleggende humanistisk menneskesyn. Det vil si at de tror på individet og på at mennesker i alle aldre har en iboende lyst og behov for å utvikle seg og lære.

Håper mange foreldre vil delta

Webinaret starter kl 19:00 søndag 26. april og kan følges på Microsoft Teams eller på Facebook. På Facebook kan du kun lytte, mens man på Teams selv kan komme med spørsmål og delta i diskusjonen. Iens Ludvig Høst håper på et stort engasjement og på mange tilhørere.

– Jeg håper ikke minst mange foreldre vil være blant lyttere og deltagere på søndag. Foreldrerollen er viktig i samspillet med trenerne, sier han.

For ikke å gå glipp av webinaret, kan det være lurt å melde seg på og få en påminnelse om webinaret før det begynner på søndag.