onsdag, 06 juni 2018

Turseiling på enkelt vis

Written by Jon Amtrup
Inspirert av Magne Klanns jolleseiltur fra Nordkapp til Lindesnes sommeren 2018, oppfordres alle seilforeninger nå til å lage turseilergrupper for seiling med joller og små kjølbåter.

Magne Klann viste at det går an og at det ikke er størrelsen det kommer an på: Man trenger ikke en stor, komfortabel båt med all verdens av utstyr for å dra på tur. Tvert imot – gleden over å seile på tur er kanskje omvendt proporsjonal med nettopp størrelsen på båten.

Magne Klann seilte fra Nordkapp til Lindesnes i enmannsjollen RS Aero. Han dro båten på land og sov i telt eller bare under seilet til jollen som lå krenget på stranden. Det ga ham en nærhet til naturen og opplevelser ingen stor båt kan gi. Opplevelsen er blitt til en bok, og boken er blitt til en inspirasjon.

Eventyret venter rett utenfor

– Ja, dette er noe langt flere seilere bør oppleve – ikke minst mange unge seilere. Seiling består ikke kun av å seile fort. Turseiling er en rik kilde til opplevelser og utvikling, og den må absolutt ikke bare skje i store båter. Rundt om i seilforeningene finnes det utrangerte joller, små kjølbåter og utstyr som ikke lenger er egnet eller aktuelt for regattaseiling. De egner seg imidlertid mer enn godt nok til turseiling.

Det er Jon Amtrup, turseileransvarlig i Norges Seilforbund, som sier dette. Han håper mange unge seilere vil la seg inspirere av Magne Klann, turen og boken hans og se hvilke muligheter for spennende eventyr som finnes rett utenfor foreningens hjemmehavn.

– Jeg husker da jeg var ung seiler i Fredrikstad Seilforening, da var det kjempespennende å dra på seiltur fra Hankø og nordover til nordenden av Hankø-sundet der vi overnattet. Eventyret og opplevelsene ligger og venter rett utenfor de fleste seilforeningene; det gjelder bare å ta tak og oppsøk dem.

Turseilergrupper for jolleseilere

Nå vil NSF oppfordre seilforeningene til å etablere turseilergrupper også blant jolleseilerne, og Jon Amtrup tror det fins et stort potensiale. Magne Klann vil i vinter reise rundt til flere seilforeninger og holde foredrag om turen sin, og Amtrup håper disse kveldene vil fungere som en kickstartere for turseiling blant unge seilere og i joller og små kjølbåter.

Norges Seilforbund håper dessuten til neste år å kunne starte en landsdekkende offensiv for denne typen seiling.

– Vi tror dette har fremtiden foran seg. Se bare hvordan ungdom er blitt engasjert og interessen for DNT Ung har eksplodert i Den Norske Turistforening. Denne typen seiling er absolutt den maritime formen for friluftsliv, sier Jon Amtrup.