tirsdag, 16 juni 2020

Seil fra havnene du besøker i sommer #likefinsomfør

#LIKEFINSOMFØR: Nå starter den store sommerkampanjen som skal holde havet og kysten ren. Og du er en del av planen. #LIKEFINSOMFØR: Nå starter den store sommerkampanjen som skal holde havet og kysten ren. Og du er en del av planen. FOTO: Trond R. Teigen

Norges Seilforbund er med på en landsomfattende kampanje som skal sette fokus på at alle steder som du besøker i sommer, skal du etterlate #likefinsomfør.

Alle solemerker peker på at det i år vil bli en båtsommer vi sjelden har sett maken til. Pinsen og de første weekendene i juni bærer bud om det. Aldri har fjorden vært så tettpakket. Nordmenns reisemuligheter til utlandet er i år sterkt begrenset, og for de aller fleste blir det norgesferie. Og for veldig mange som ikke legger ut langs veien i biler og bobiler, vil båten være fremkomstmiddelet.

Det voldsomt oppblomstrende båtlivet vil legge et stort press på alle havnene langs kysten – både de regulerte og alle uthavnsperlene som finnes ute i det norske øyriket. Derfor er det viktigere enn noen gang at de besøkende farer varsomt frem og etterlater havnen #likefinsomfør. Gjerne enda bedre – for eksempel ved at man gjør en liten innsats med å plukke søppel og plast på strender og svaberg der man er.

Kampanjen Hold Norge Rent og en rekke organisasjoner, deriblant Norges Seilforbund, ønsker å bruke sommeren til å rette søkelyset mot denne problemstillingen. Å ved å rette fokus på dette i sosiale medier med hashtagen #likefinsomfør, håper man dette vil være synlig og så bevisstgjørende at alle virkelig lever opp til budskapet i praksis.

Gjennom sommeren vil det være ulike aktiviteter og konkurranser knyttet til dette, og Norges Seilforbund oppfordrer alle til først og fremst å opptre der man ferdes slik man skal, men også til å dokumentere det i form av postinger i sosiale medier ved å bruke #likefinsomfør. Jo flere ganger man møter dette budskapet i sosiale medier, desto større er sjansen for at det blir etterfulgt.

Norges Seilforbund håper at norske seilere vil være aktive, ansvarsfulle og synlige i den dugnaden vi alle er en del av for å holde kysten så fin og ren som vi ønsker at den skal være.

Av alle landets idrettsforbund er det foreløpig kun NSF og Norges Dykkeforbund som deltar i denne kampanjen, noe som viser at seilere er toneangivende i arbeidet med å ta vare på kysten og redusere marin forsøpling.