torsdag, 18 juni 2020

Hold seilforeningene sommeråpne!

SOMMERÅPENT: Per Christian Bordal tror mange vil være nysgjerrige på hva seiling er og søke seg til seilforeningene i sommer. – De bør være sommeråpne på en enkel måte, mener han. SOMMERÅPENT: Per Christian Bordal tror mange vil være nysgjerrige på hva seiling er og søke seg til seilforeningene i sommer. – De bør være sommeråpne på en enkel måte, mener han. FOTO: Morten Jensen
– Det er et kjempesug etter å seile rundt om i landet. Det bør seilforeningene ta seg ab notam og utnytte, sier generalsekretær i NSF, Per Christian Bordal.

Forrige helg var det Færderseilas og kommende helg starter regattasesongen rundt om i landet for alvor etter koronanedstengningen.

I Tønsberg er det norgescup i Optimistjolle med tett på 100 seilere påmeldt, i Moss er det norgescup i 29er og på Hvasser samles brettseilere og Waszp-seilere til Pantaenius Hvasser Cup.

Ute i Skagerrak skal 96 shorthanded-seilere kjempe i Rustad Seils TwoStar, og på Vestlandet seiler 38 båter Stord Rundt. I Sandefjord foregår Sydosten og i Ålesund Sukkertopp-regattaen.

Det braker løs denne helgen, og med den sene sesongstarten seilsporten har fått i år, vil denne aktiviteten trolig fortsette igjennom sommeren.

Stor sug etter seiling

– Det er et kjempesug etter å seile rundt om i landet nå. Det bør seilforeningene ta seg ab notam og utnytte, sier Per Christian Bordal.

Han sikter til at veldig mange seilforeninger har som tradisjon og holder feriestengt i den kanskje aller fineste seilmåneden i året, nemlig juli. 2020 er året for å snu på denne tradisjonen, mener han.

– Hold aktivitene i foreningen i gang og ha et tilbud til de som vil seile. Det behøver slett ikke være gjennomorganisert. Kanskje holder det bare at en kommer og låser opp boden i havnen slik at man får tilgang til utstyr, eller at man får lagt ut to bøyer man kan seile rundt. En sikringsbåt bør kanskje være tilgjengelig om forholdene krever det, sier Bordal.

Vær kreativ

Han oppfordrer til litt spontan og kreativ aktivitet som kan spre seilglede og entusiasme. Han tror det er mange som i år er lystne på å prøve seiling som aktivitet. For alle dem som ikke kjenner seilsporten, men er nysgjerrige på hva det er, vil da det mest naturlige i verden være å søke  til en seilforening når sommeren er på sitt beste, det er ferietid og de har tid – nemlig i juli måned.

Det vil også være mange lokale seilere som ikke kommer til å reise bort i sommer, og at det å seile på hjemstedet i sommerferien derfor vil være mer aktuelt i år enn noen gang før.

– Og da er det jo veldig dumt om det i seilforeningene rundt om i hele landet er folketomt og sommerstengt. Jeg tror seilsporten har en unik mulighet i år til å kunne rekruttere nye seilere, og den bør seilforeningene utnytte, sier han.