onsdag, 02 september 2020

Finn en kandidat til Christian Radichs Ærespris

PÅ TOKT: En ukes tokt med fullriggeren «Christian Radich» tilfaller en ungdom mellom 15 og 21 år. PÅ TOKT: En ukes tokt med fullriggeren «Christian Radich» tilfaller en ungdom mellom 15 og 21 år. FOTO: Francesco G. Fantauzzi
Flere steder rundt om i landet finnes det kandidater som har gjort seg fortjent til Christian Radichs Ærespris. Nå vil NSF vite hvem disse er. Send inn forlag på kandidater!

Prisen tildeles unge norske seilere i alderen 15–21 år som har utmerket seg med sitt engasjement for å skape et bedre miljø, fremme seiling generelt eller som har bidratt til å spre ren seilglede.

Seilforeninger tilsluttet Norges Seilforbund kan nominere en kandidat som tilfredsstiller kravene, og gi en fyldig begrunnelse til NSF innen 1. oktober. Vinneren blir utpekt av en jury som er satt sammen av Christian Radichs Venner og Norges Seilforbund.

Vanligvis utdeles prisen under seilergallaen om høsten hvert år. men ettersom den festen på grunn av korona-restriksjonene ikke lar seg gjennomføre, vil æresprisen bli utdelt ved en passende anledning senere i høst.

På tokt med «Christian Radich»

SolbakkenPrisen består av et ukelangt tokt med «Christian Radich» til en verdi av rundt 10 000 kroner i det påfølgende år. Den gjelder om ønskelig deltagelse i Tall Ships Race, såfremt «Christian Radich» deltar i regattaen det aktuelle året. Prisvinneren får dekket reisen til og fra «Christian Radich».

Vinneren i 2019 var Øyvind Solbakken (16) fra Soon Seilforening, som har vært med på et tokt i farvannet rundt Kanariøyene.

– Det var mange tau å holde rede på. Hva de het og hva de ble brukt til. Men så oppdaget jeg at det var et system i virvaret, og siden gikk det ganske raskt å lære seg alle navnene og hvordan hele riggen funket, sier han til magasinet Christian Radich-nytt.

Han synes opplevelsen var kul, og spesielt likte han det gammeldagse ved fullriggeren.

– Det var som å være om bord i et seilende museum, sier han.

Han opplevde både nattseilas og kuling på toktet. Han klatret i riggen og hadde sine vakter ved roret. Både klatringen og styringen var uvant.

– Veldig gøy etter hvert som jeg fikk «teken», sier han.

Prisens formål

Christian Radichs Ærespris er et samarbeid mellom foreningen Christian Radichs Venner og Norges Seilforbund.

Målet er å stimulere til økt aktivitet og bredere forståelse for hva seiling er, sett i et historisk perspektiv og som del av den norske, maritime arven.

Vinneren forplikter seg til å sende inn en reiseskildring (foto, video og/eller tekst) fra toktet som fritt kan benyttes av Christian Radichs Venner og Norges Seilforbund.

Forslag til kandidater kan sendes til Per Christian Bordal. Og fristen – den er 1. oktober – så da er det bare å finne frem til alle de unge seilerne som evner å gjøre en liten forskjell!