tirsdag, 18 juni 2019

Seiling for alle

Written by NSF

Norges Idrettsforbund og Norges Seilforbund er opptatt av at det å begynne med seiling skal ha en så lav økonomisk terskel som mulig. Det skal ikke være kostbart å begynne å seile – seiling skal være for alle.

Mange seilforeninger er forspent med båter, joller, brett og utstyr som lånes eller leies ut til nybegynnere, barn og ungdom. Takket være en gave på nærmere fem millioner kroner fra Gjensidigestiftelsen i 2015 fikk flere titalls foreninger tilført verdifullt båtmateriell som de nå disponerer, og som skal bidra til at mange skal kunne få prøve seiling og utvikle seg som seilere.

Ved siden av Gjensidigestiftelsen, kan seilforeningene også anskaffe utstyr gjennom andre stiftelser som for eksempel Sparebankstiftelsen og Extrastiftelsen. Foreningene kan også søke om spillemidler til utstyr til barn og ungdom via NIF/NSF. Etter godkjent søknad vil de kunne få dekket en tredel av investerte midler til dette. Kommunene kan også tildele seilforeningene lokale aktivitetsmidler. Ta kontakt med seilforeningen din og forhør deg om hvilke muligheter som finnes for at du skal kunne utvikle deg som seiler,

Det å kunne seile er en livslang kunst og hobby som kan bedrives i mange former. Du kan velge å seile regattaer, eller du kan kort og godt velge å seile fordi det er moro og er en kilde til opplevelser på sjøen og langs kysten – kanskje også i form av langturer over store hav. Du kan seile fort i raske båter og kjenne på naturens krefter og adrenalinet det å konkurrere gir. Eller du kan seile sakte, sanse og føle nærhet til naturen på en helt annen måte. Seiling er så mangfoldig at aktivitet og utstyr kan tilpasses enhvers behov og lyster.

Du trenger ikke all verdens kostbart utstyr for å seile. Det enkle er ofte det beste – og billigste. Det viktigste er ikke hva du seiler, men at du seiler. Seiling er for alle.