fredag, 05 februar 2021

100 Nautiske Klubben

Written by Jon Amtrup

Trenger du motivasjon eller en passe god grunn til å seile litt mer? Heng deg med på 100 nautiske mil i måneden prosjektet til Norges Seilforbund. I begynnelsen av 2021 er det godt over 700 medlemmer i denne uformelle klubben - og vi vokser jevnt.

- Det blir stadig vanligere å seile hele året og det er mange som seiler stadig lenger. Selv er jeg en stor fan av begge deler. Derfor skal jeg seile 100 nautiske mil i måneden hele året– og jeg vil gjerne ha flest mulig med meg, sier Jon Amtrup, turansvarlig i Norges Seilforbund.
Han startet prosjektet med en seiltur fra Tromsø til Bodø i begynnelsen av januar 2017. Prustende hvaler rett foran baugen, sprakende nordlys i 18 minus og et vilt bukkeritt i kuling over Vestfjorden var bare noen av de skjellsettende opplevelsene.
Turen var på i overkant av 200 nautiske mil og tok fem dager – hvorav en av dem ble tilbrakt stormfast i Svolvær.

- 100 nautiske mil i måneden kan kanskje virke langt for mange, men hele poenget her er at erfaring gir mestring – og mestring gir deg selvtillit til å seile litt lenger neste gang. Eller godt nok grunnlag til å håndtere en utfordrende situasjon på fjorden, sier Amtrup.

20110922 092927 MJPSeiler du 1200 nautiske i løpet av ett år så har du seilt nesten hele norskekysten i sin vakre lengde, men du trenger selvfølgelig ikke seile hele året for å være med. NSF vil også ha med de som foretrekker å seile når gradestokken viser et tosifret røde tall.
Det er ingen formelle regler for å være med på prosjektet. Det er kun ment til å spre glede og motivasjon til å komme seg på fjorden. - Her får seilere en god unnskyldning til å rive løs båten fra brygga hele året. Vi i NSF vil bare at flest mulig skal seile og oppleve gleden, naturopplevelsen og finne den rolige pulsen til sjøs, sier Amtrup.

NSF har opprettet en Facebook-side hvor alle seilere kan dele sine opplevelser, tips til havner eller avtale møteplasser for når det skal ut. Husk også å bruke #utpåseiltur på Instagram.

Jon Amtrup er, i tillegg til turansvarlig i NSF, også skribent og forfatter av flere bøker, blant annet Norske Kystperler – Hvordan og hvorfor seile verdens vakreste kyst og High Latitude Sailing – How to sail the cold waters of the world.

Ta kontakt med Jon Amtrup på jon.amtrup@seiling.no eller tel. 932 28 926 hvis du vil være med, har seilt eller har spørsmål.

Egen podcast

100 Nautiske Klubben har også en egen podcast som er laget av Jon Amtrup. Her intervjuer han norske og utenlandske turseilere med noe på hjertet og mil under kjølen. Podcasten skal spre inspirasjon og kunnskap - og selvfølgelig sørge for at flere seiler lenger og gjerne hele året. Du finner podcasten på Explore Norths sider, og har du tips til hvem vi bør intervjue så er det bare til å ta kontakt.