fredag, 21 juni 2019

Friskt i 2.liga-runde på Hankø

Written by Morten Jensen
​FRISKT: Det ventes friske forhold på Hankø under 2. runde av seilsportsligaen på Hankø. ​FRISKT: Det ventes friske forhold på Hankø under 2. runde av seilsportsligaen på Hankø. [Foto: Trond R. Teigen]
Det blir en frisk start på 2. runde av seilsportsligaen der Askøy Seilforening og Oslofjorden Seilklubb skal forsvare sine tetposisjoner. Yr melder om frisk bris på lørdag 22. juni og litt lettere forhold søndag.

​Mens shorthanded-seilerne som deltar i Raymarine 2Star er inne i siste fase av sin seilas, en seilas som er blitt svært så frisk og utfordrende, forebereder deltagerne i seilsportsligaen seg nå på sine oppgjør. Yr melder om skikkelige Hankø-forhold når det gjelder lørdagens seilaser, mens litt nordavind om morgenen søndag ser ut å skulle dempe sønnavinden litt denne dagen. Fint vær blir det begge dagene.

Skal forsvare ledelsen

I eliteserien stiller Askøy Seilforening for å forsvare seieren fra Oslo-runden. Foreningen stiller med nesten det samme laget som sist, men med en utskiftning. Det betyr at Stian Soltvedt fortsetter som skipper og har med seg Nils Olav Handegard og Håvard Espeseth fra den første runden. Ny inn på laget er Anna Sophie Hansen, som derved erstatter Chris Skogen.

Nærmeste utfordrere i Oslo var Ålesund og Åsgårdstrand.

Ålesunds Seilforening stiller med nesten det samme laget som ble nummer to i første runde, men med en utskiftning. Andreas S. Larsen fortsetter som skipper sammen med Ole Grytdal Morken og Håvar Yndestad fra den første runden i Oslo. Ny inn på laget er Oda Hansen. Hun erstatter Thorbjørn Thomas Hansen.

Laget fra Åsgårdstrand har samme mannskap som i Oslo, men har i tillegg tatt med seg Andrea Haug Rolstad som innbytter.

Ulike filosofier

En videre kikk på lagoppstillingen viser at hele seks foreninger har med seg tre seilere fra laget de stilte med i Oslo, mens kun Larvik stiller med et helt nytt lag i eliteserien. Der i gården har de to lag som alternerer om å seile de ulike ligarundene. I 1. divisjon er det imidlertid annerledes. Til Hankø kommer det hele fem seilforeninger som stiller med helt nytt mannskap.

Florø Seilforening er den eneste foreningen i eliteserien som har helt identisk mannskap på Hankø som i Oslo. I 1. divisjon gjelder sak samme for Nesodden Seilforening.

22 jenter vil med runden på Hankø ha deltatt i de to første rundene i eliteserien. I 1. divisjon er tallet 23, hvilket betyr at 45 jenter har deltatt i seilsportsligaen 2019 til nå. Til Hankø kommer KNS med et rent jentelag, og på vinnerlaget til Oslofjorden Seilklubb i 1. divisjon var det en overvekt av jenter på laget. Det er ingen tvil om at jentene kommer for fullt i seilsportsligaen.

I den indre bassenget

Seilingen på Hankø vil foregå i det søndre innløpet – i havnebassenget rett utenfor holmen Kællen. SailLogic hadde en intensjon om å arrangere det hele fra Garnholmen, men bryggefasilitetene der er ennå ikke på plass. Drømmen om å arrangere seilsportsligaen fra denne historiske startsplassen er imidlertid ikke gitt opp, og det jobbes mot Fredrikstad kommune og andre lokale interesser for å få dette i orden, og man håper å få dette i boks til neste år.

Livesending og tracking

Ligarunden blir som vanlig full av livesendinger på Facebook og sendingene starter kl 13:00 begge dager. Alle båtene vil ha tracking, og SailLogic håper å ha fått bukt med problemene de hadde i Oslo. Der var det vanskelig å få live-sendingene på luften, og forsøket med å benytte mobiltelefoner som trackingenheter, viste seg å ha noen barnesykdommer.

Slik kan du følge med på seilsportsligaens andre runde på Hankø: