mandag, 05 august 2019

Norsk storeslem i NoM for juniorer i Laser

JUNIORMESTER: Mathilde Roberstad ble nordisk juniormester i Laser 4.7 på hjemmebane i Tønsberg foran Jens Johan Kaastad Ørjavik fra KNS. JUNIORMESTER: Mathilde Roberstad ble nordisk juniormester i Laser 4.7 på hjemmebane i Tønsberg foran Jens Johan Kaastad Ørjavik fra KNS. FOTO: Tønsberg Seilforening
Norges unge Laser-seilere slo svært godt fra seg under det nordiske juniormesterskapet i Tønsberg. De var kort og godt helt dominerende.

I Laser 4.7 var det åtte norske seilere blant de ni beste og i Laser Radial seks blant de syv beste. Stort bedre går det nesten ikke an å bli.

At Stavanger Seilforening har bygd opp et svært sterkt Laser-miljø, fikk vi et klart bevis på i Laser Radial-klassen. Der tapetserte seilerne fra Rogaland-byen seierspallen. John-Øivind Tollevik Garvik inntok det øverste trinnet og ved siden av seg hadde han klubbkameratene August Hanevik og Aslak Iveland.

I Laser 4.7 ble det dobbelt norsk ved Mathild B. Robertstad fra Tønsberg og Jens Johan Kaastad Ørjavik fra KNS. Christoffer Hallin fra Sverige inntok tredjeplassen før resultatlisten deretter fylles av ytterligere seks seilere! 33 seilere deltok i denne klassen, ialt 23 nordiske seilere var med i Laser Radial.

Mer beskjedent i Optimist

I Optimist var den norske innsatsen mer beskjeden. Nikolai Løhren Kuhle fra KNS ble bestemann blant guttene med en 13. plass, mens Maud Mariann Myhre fra Bærum med sin 15. plass var best blant de norske jentene. I hver av Optimistklassene deltok det drøyt 70 seilere.

De beste norske Optimist-seilerne var tatt ut til EM og VM, så det var de nest beste som fikk slippe til i det nordiske mesterskapet

I Optimistenes «Coming Star»-klasse ble det norsk seier til Philip Forslund fra Nesodden.

Det ble også kåret en nordisk juniormester i Europajolle, men der deltok det ingen norske seilere.

Komplett resultatliste

– Hele uken har det vært stor aktivitet på og utenfor Fjærholmen med seiling på to baner i seks forskjellig klasser. Varmt sommervær og lite vind har preget arrangementet. Det ble likevel gjennomført nok seilaser til å utnevne mestere i alle klassene, skriver Tønsberg Seilforening på sin nettside.