torsdag, 15 august 2019

Gjenerorbret NM-tittelen i Oselvar

GULL: Nils-Ove, Harald og Ove Gram Nipen gjorde som i 2017, seilte inn til gull i Oselvar-NM. Bildet er fra 2016. GULL: Nils-Ove, Harald og Ove Gram Nipen gjorde som i 2017, seilte inn til gull i Oselvar-NM. Bildet er fra 2016. FOTO: Anders Amland
I Oselvaren med navnet «Terna» seilte Nils-Ove Nipen, Ove Gram Nipen og Harald Nipen fra Milde Båtlag nok en gang inn til NM-gull.

Det har de gjort flere ganger før, senest i 2017 og tidligere i 2016, 2011, 2009, 2004 og 2003. Laget til Jan Vee fra arrangørklubben, Båtlaget Njord/Tysnes, som ble mestere i 2018, fikk det ikke helt til å klaffe denne gangen og endte på 5. plass.

Hardest konkurranse fikk årets mestere fra et annet familielag med van der Meeren til etternavn; Terje, Gro Ingleid og Steinar fra Austevoll. De har også vunnet NM-medaljer tidligere, men aldri de gjeveste. Årets sølvmedalje ble den fjerde NM-medaljen i samlingen deres. NM-medalje har det tidligere også blitt på bronselaget til Erling Nesse, Geir Myre og Tord Hjellestad som kommer fra hver sin forening; Båtlaget Milde, Bergens Seilforening og Hjellestad Seilforening. Bronse ble det på denne trioen også i 2017.

Det var med andre ord en erfaren gjeng seilere som entret seierspallen i Oselvar-NM, der det startet 22 lag. Med det sikret klassen seg garanterte NM-seilaser i 2020.