Grimstad Seilforening er ubeseiret i eliteseriens to første runder. Klarer laget, som vant eliteserien i 2022, å «holde nullen» også i seilsportsligaens tredje runde i Arendal?

Det ligger en tung bør på skuldrene til August Austefjord, Georgios Nikoltsis, Vidar Ljungstrøm og Thomas Gjesteland når de stiller til start i Arendal kommende lørdag. Grimstad Seilforenings lag, med August som skipper, har vunnet årets to første runder i eliteserien. Forventningene til laget har dermed også vokst, og skulle de også vinne den tredje runden, blir de historiske.

Ingen forening har noen gang vunnet tre serierunder i eliteserien siden seilsportsligaenstartet i 2016. Flere foreninger har klar å vinne to serierunder, men ingen har klart tre.

Rekken av lag som er rustet til å kunne forhindre Grimstad-seilerne i å bli historiske, er imidlertid mange. For til denne runden er det kanskje flere toppede lag enn noen gang tidligere. Rekken av kjente seilernavn er lang.

Mange utfordrere

Nærmest på sammenlagttabellen ligger Åsgårdstrand Seilforening med Jostein Grødem som kaptein for laget. Åsgårdstrand vant eliteserien både i  2019 og 2021 og er det beste laget i ligaens nå åtte år lange historie. I forrige serierunde kom de nærmest Grimstad. Denne gangen vil de nok gjerne gå forbi.

At Arendals Seilforening ønsker seg en seier i sitt eget arrangement, er hevet over tvil, og skipper Jon Aksel Mortensen og laget hans er absolutt kapable til å kunne klare det på hjemmebanen som de kjenner godt.ArendalPÅ HJEMMEBANE: Arendals Seilforening er utvilsomt sugne på en seier på hjemmebane. FOTO: Trond R. Teigen.

Moss Seilforening stiller med Mathias Mollatt som skipper. Mathias ble verdensmester i Europajolle i 2007 og var etter det OL-aktuell i både Laser og Nacra 17. Etter det har han viet seg til trenergjerningen, men han har neppe glemt gamle kunster ved rorkulten.

Ragna Agerup fra KNS, OL-seiler i 2016, har seilt mye J/70, og ved flere anledninger har hun og laget vist at dette er noe de mestrer svært godt.

Oslofjorden Seilkubb ligger på tredjeplass etter årets to første runder bak Grimstad og Åsgårdstrand. Med på laget er Jon Alexander Hvam, som i fjor var skipper på BI Athletics lag som da tok 2. plassen sammenlagt i eliteserien.

Man skal heller ikke glemme Tønsberg Seilforening. Skipper Jostein Aker har tidligere ført Tønsberg-laget til mange seire i eliteserieflighter. Ikke minstpå nettopp banen i Arendal.

Det er med andre ord mange lag som både kan og vil ta skalpen til Grimstad-seilerne i den kommende serierunden i Arendal. Men alle utfordrerne kan være helt sikre på en ting; at de vil møte knallhard motstand fra Grimstad.

Fire lag har skilt seg ut

I 1. divisjon er det Nesodden Seilforening som leder etter de to første rundene. De kan se tilbake på to 2. plasser, og takket være denne jevnheten har de tre poengs forsprang på Florø Seilforening. Florø vant foregående runde som gikk i Son, men de ble «bare» nummer seks i den første i Ålesund.

Samme poengsum som Florø og med de samme plasseringene – bare omvendt – har NTNUis 2. lag. Trondheim-studentene har også et lag i eliteserien. Poenget bak følger så Asker Seilforening.

Disse fire lagene har skilt seg litt ut, men ingen av dem skal føle seg sikre på å beholde plassen i toppen. Oslo Seilforening har ikke hatt noen god start på årets seilsportsliga og ligger på 12. plass så langt, men de kommer med et svært rutinert lag til Arendal som har potensiale til å kunne vinne der.

I 1. divisjon handler mye om å kunne bli topp fire. Det gir opprykk til eliteserien til neste år. Like viktig er det å ikke havne på de fire nederste plassene, for da må man kjempe mot eventuelle nye lag om fornyet plass i 1. divisjon.NesoddenI TÊT: Nesodden Seilforening leder 1. divisjon etter de to første serierundene. FOTO: Trond R. Teigen