Endelig er det klart for 1. runde i ungdomsligaen. Det skjer i Arendal kommende helg (19. og 20. august) og 19 lag stiller til dyst mot hverandre.

Seilforeninger fra hele landet er representert i ungdomsligaen, som starter i Arendal med sin første runde kommende helg – og som avsluttes i Åsgårdstrand fra 30. september til 1. oktober. I fjor ble det arrangert to teststevner – i år igangsettes ungdomsligaen offisielt, og de to stevnene teller sammenlagt i en serie. I ungdomsligaen skal lagene bestå av seilere mellom 13 og 20 år.

– Fjorårets ble en suksess og vi gleder oss til årets to stevner, sier prosjektleder Magnus Hedemark.

Det vil bli seilt med syv båter, og værvarselet  bærer bud om en helg med gode vindforhold.

– Jeg ser frem til en forrykende helg. Vi kjører det samme opplegget som vi hadde under seilsportsligaen forrige helg. Det betyr full tracking, skjermer der man kan følge trackingen, stort telt på brygga på Thyholmen og bryggemat for alle lørdag etter seilasene.

Magnus Hedemark forteller at de også vil ha en seanse med oppsummering av seilasene med dommerne og startsjefen – som for anledningen er Thomas Nilsson.

– Ja, Thomas har overtatt for meg i startbåten her i ungdomsligaen.

En helt åpen liga

De tre beste i ungdomsligaen sammenlagt vinner også muligheten til å være med i den internasjonale kvalifiseringen til Youth Sailing Champions League-finalen i 2024. Hvilke lag det vil bli, må sies å være helt åpent. Lagene som stiller i ungdomsligaen har blandet erfaring og det er mange nye navn på deltakerlisten.

– Det blir veldig gøy og spennende å følge dem, sier Magnus.

Eneste vesle skår i det ellers så sommerblide Arendal-stevnet er at ikke alle de opprinnelige 26 påmeldte lagene stiller til start.

– Men jeg vil si: sånn er det bare. Vi skulle gjerne hatt alle med, men vi hadde den samme erfaringen i begynnelsen av seilsportsligaen da den startet. Det tar litt tid før seilforeningene får organisert seg og lagt inn ungdomsligaen som et fast element i aktivitetene sine. Så jeg håper mange av de påmeldte seilforeningene får områdd seg og stiller med et lag i Åsgårdstrand i månedskiftet september/oktober.

11 ledige plasser i Åsgårdstrand

Magnus Hedemark forteller at de kan ta i mot inntil 30 lag der, noe som betyr at det per i dag er 11 ledige plasser til stevnet i Åsgårdstrand.

– Også foreninger som opprinnelig ikke var påmeldt til ungdomsligaen, men som har lyst til å være med, er velkomne til å melde seg på der, sier Magnus Hedemark.

I sammendraget vil disse lagene stille med 20 poeng (sisteplass pluss ett poeng) når de kommer til Åsgårdstrand. Kampen om en plassering i toppen sammenlagt vil med andre ord være kjørt, men en morsom opplevelse og mye god lærdom og erfaring vil de kunne få med seg.

Og forhåpentlig motivasjon til å delta for fullt i ungdomsligaen i 2024.

Se hele deltagerlisten