Med flere arrangerte norgesmesterskap enn noen gang før og mange seilere som har vunnet internasjonale mesterskap, tegner Mesternes Mesterskap 13. og 14. oktober til å bli det største noensinne.

Hvor mange lag som til syvende og sist stiller til start i Mesternes Mesterskap er ennå uvisst. Det vil ikke bli klart før de siste norgesmesterskapene er gjennomført nå i midten av september. Men at antall lag kan passere 40, er ikke urealistisk. I 2022 deltok 36 lag.

Der vant Kristoffer Spone, Christen Horn Johannessen, Børre og Sigurd Hekk Paulsen som i år stiller som tittelforsvarere.

Se en presentasjon av alle lagene som er påmeldt eller kvalifisert seg så langt

Fra Åsgårdstrand til Lysakerfjorden

Mesternes Mesterskap har i de senere årene vært arrangert i Åsgårdstrand, men det vil i år foregå på Lysakerfjorden. Mesterskapet arrangeres i et samarbeid mellom Norges Seilforbund og seilforbundets samarbeidspartner, forsikringsselskapet WaterCircles, som har sine lokaler på Lysaker brygge. Og nettopp disse vil bli stilt til rådighet under regattaen og seilerfesten umiddelbart etterpå.

– Vi gleder oss til mesterskapet og til at seilerne skal komme hit til oss på Lysaker. Vi ser på samarbeidet med seilforbundet som en del av vår merkevarebygging. Vi har tro på synergier og oppfatter at seilere og WaterCircles har mange av de samme verdiene, som blant annet ansvarlighet, sier markedsdirektør Heidi Ravneng Nilsen.

Mesternes Mesterskap vil som tidligere bli tracket og det kan følges «live» på nettet i SAP Analytics. Etter et antall innledende seilaser – vindforholdene og tempoet på seilas-avviklingen bestemmer hvor mange det blir – går de beste lagene til en avsluttende finale.

Nytt finaleformat

– Nytt av året er at vi vil benytte en vri på finaleformatet som praktiseres iQFOiL-klassene. Dette systemet sikrer at vinneren av den innledende serien er sikret en plass i den siste avsluttende finalen. De to, tre kanskje fire – detaljene er ikke fastlagt ennå – neste lagene fra innledningen vil være sikret en plass i semifinalen, mens et antall lag ytterligere ned på listen vil seile i kvartfinalen, forteller Per Christian Bordal.

Systemet er lagt opp slik at et antall lag fra kvartfinalen går videre til semifinalen der de møter lagene som er sikret seg en plass der, og fra semifinalen går så et antall lag til den avsluttende finalen der de møter vinneren av innledningsseilasene til kamp om de endelige plassene i en siste, avgjørende seilas.

– Dette vil gi spenning helt til siste seilas, samtidig som mange lag får delta i finalerundene, sier Bordal.

Mesternes Mesterskap ble i sin tid flyttet fra Oslos indre havnebasseng til Åsgårdstrand for å være sikret bedre vindforhold. Nå er mesterskapet atter tilbake i Indre Oslofjord.

Håper på vind

– Det er selvfølgelig litt risky business med tanke på vinden. På den annen side er det veldig hyggelig at vår samarbeidspartner WaterCircles ønsker å bruke seilsporten som en arena de vil profilere seg på, og at de tilbyr seg at vi kan benytte deres fasiliteter. Så ja, vi krysser fingrene for at dette blir vellykket med tanke på vinden, sier Bordal.

Umiddelbart etter at seilasene er avsluttet, blir det premieutdeling og seilerfest i lokalene til WaterCircles. På veggene vil man kunne se mange bilder fra Fridtjof Nansens ekspedisjoner, for WaterCircles holder til der Nansens bolig, Godthaab, tidligere lå helt ute mot Svartebukta og Lysakerfjorden.

– Vi erfarer ofte at det blåser godt her ute, så det håper vi også slår til under Mesternes Mesterskap, sier salgsdirektør Jan Patrik Granerød Olsen.

Vinnerlaget i Mesternes Mesterskap vil motta kongepokalen. Dette har vært praksis helt siden 2011.