NSF Akademiets neste seminar 9. november skal handle om å skape seilglede for alle, og med som motivator og innleder kommer selveste Olaf Tufte! – Det blir spennende, lover seminarleder Henrik Wigers Larsen.

– Ja, vi har vært så heldige å få med selveste Olaf Tufte på dette seminaret, som skal handle om Norges Seilforbunds visjon «Seilglede for alle» og hvordan vi i praksis skal legge grunnlaget og tilrettelegge for at den skal vare livet ut for alle som begynner med seiling, sier Henrik Wigers Larsen.

Seminaret skal handle om hvordan vi alle – i de rollene vi har i norsk seilsport – kan bidra til at alle opplever seilglede. Det skal kort og godt handle om hvordan vi kan spille hverandre gode, slik at alle blir motiverte, presterer og har glede av seilingen i de rollene man har. Det store spørsmålet er hvordan vi kan få til dette i praksis?

Dette håper man å få noen svar på under NSF Akademiets seminar 9. november, som har tittelen «Seilglede for alle og hvordan den kan vare – lenge». Det foregår på Teams.

Umulig å bli god uten å være på lag

Olaf Tufte er Norges kanskje mest legendariske roer gjennom tidene. Dette i kraft av sine store prestasjoner og mange medaljer og titler på roernes regattabane, men også fordi han er den personen han er. Olaf er en mann med mange erfaringer fra et langt idrettsliv, og som har sterke meninger og en usminket, klar tale.

– Olaf har en »saying» som sier: «Alle skal bli roere – og det er lov å bli god». Det skal han reflektere litt rundt på seminaret. Og da vil vi komme inn på egenverdien av breddeidretten, for det er faktisk bare en liten promille som kan bli OL-mestere. Men: Det er «umulig» å bli en internasjonal vinner uten å ha et stort lag – i vårt tilfelle seil-Norge – bak seg. For uten et lag som drar i samme retning, og som det er morsomt å være en del av, forvitrer idretten  – og dermed også vinnersjansene til dem som utgjør spydspissene i seil-Norge, sier generalsekretær Per Christian Bordal, som gleder seg enormt til dette seminaret som griper rett inn i selve visjonen til Norges Seilforbund.

Stikkord for seminaret

Her er noen punkter som vil bli berørt under seminaret:

• Hvordan skal vi spre seilglede til alle – og hvordan skal vi få den til å vare lengst mulig?
  • Hvordan skal vi balansere mellom topp og bredde – og hvordan kan topp og bredde spille hverandre gode? Hvordan skal man balansere mellom lek og alvor? Og hvor viktig er den sosiale faktoren?
  • Hvordan kan vi tilrettelegge både for dem som vil ha seiling som en morsom, hyggelig aktivitet, samtidig som vi også gir de som vil satse og som har ambisjoner gode vilkår for å utvikle seg?

Hva bør vi gjøre?

Dette er uten tvil store spørsmål og store temaer som vil bli belyst og diskutert. At norsk seilsport har et rekrutteringsproblem, er hevet over tvil. Samtidig ser man at noen tiltak og noen miljøer lykkes.

• Hvorfor gjør de det?
  • Og hvordan kan man bringe slike erfaringer videre til andre miljøer innen seilsporten der man strever med å få aktivitet?

– Seilglede er det alltid hyggelig å snakke om og noe alle er enige om er bra, men veldig ofte blir det bare med praten. Denne håper vi kvelden skal føre til konkrete tiltak, sier Henrik Wigers Larsen, som vil lede seminaret.

Det foregår på Teams 9. november og starter kl 19:00.