I dag morges satte det norske laget som skal delta i Youth Worlds seg på flyet til Brasil. 11. desember starter mesterskapet.

Det internasjonale seilforbundets Youth Worlds, som arrangeres årlig, er det aller gjeveste arrangementet for seilende ungdommer, og det samler unge seilere fra hele verden.

Det norske laget som grytidlig en iskald desembermorgen forlot Gardermoen og Norge, består av:

• IQFOiL Youth & Junior gutter: Johan Fiskvik Mjøen (16), KNS
  • ILCA 6 jenter: Mia Klæboe (18), Drøbaksund
  • ILCA 6 gutter: Aksel Næshagen (16), Moss
  • 29er jenter: Sara Syrrist (18)/Agnes Pettersen (18), Moss
  • 29er gutter: Storm Kopperud (16)/Philip Forslund (16), Moss/Nesodden
  • Lagleder og coach: Emilie Kathrin Vabø fra Norges Seilforbund

Når de lander ved reisens slutt, vil de være i Rio de Janeiro, og derifra går turen til den vesle havnebyen og badestedet Búzios noen timers kjøring øst for Rio. Der kommer de til brasiliansk sommer og en gradestokk som er vesensforskjellig fra de minus 15 de forlot. Det blir vel snakk om en temperaturforskjell på 45 til 50 grader!

Seilasene starter 11. desember og det norske laget samarbeider tett med de øvrige nordiske landene. De deler coacher seg imellom i de ulike klassene. 15. desmber vil resultatlistene vise hvordan det er gått med de norske seilerne. Følg Youth Sailing World Championship!

Les også: Juniorlaget lader opp til VM

En travel regattamåned

Det er ikke bare i Brasil norske seilere er i aksjon. Enda lengre unna – til Sorrento like utenfor storbyen Melbourne helt sør i Australia – har to norske WASZP-seilere tatt turen.

Markus Berthet fra KNS og Pia Henriette Brun Tveita fra Åsane starter 7. desember i det åpne mesterskapet i klassen der det deltar 78 seilere. Det er en oppvarming til WASZP International Games, som er denne klassens variant av et VM*, I dette mesterskapet er det påmeldt i alt 92 seilere fra en rekke nasjoner.

Og det er slett ikke utelukket at de norske seilerne vil gjøre seg bemerket der. Markus Berthet leder faktisk klassens verdensranking, og han stiller til start som en av favorittene.

15. desember avsluttes WASZP International Games. Følg regattaen!Markus BerthetVERDENSENER: Markus Berthet leder verdensrankingen i WASZP, og han er en av favorittene i WASZP International Games. FOTO: Antoine Dujoncquoy

Oppvarming til VM

Også norske iQFOiL-seilere vil benytte førjulstiden til å finpusse regattaformen. Lanzarote iQFOiL Games arrangeres på denne spanske ferieøya, der stiller seks norske seilere på startlinjen.

I dameklassen har Norge et knallsterkt lag, representert ved europamester Mina Mobekk (KNS), U19-verdensmester Tuva Oppedal (Sola), Maya Gysler (KNS) og Oda Sverre (KNS).

I herreklassen deltar KNS-seilerne Endre Funnemark og Tom Gysler, pappaen til Maya.

Regattaen på Lanzarote er en viktig del av oppladingen til VM samme sted , som starter 26. januar. 88 seilere deltar i herreklassen og 73 i dameklassen. Lanzarote iQFOiL Games starter 10. desember og avsluttes 15. desember. Følg regattaen!

Deretter blir det «home for Christmas» med Chris Rea elle Maria Mena på hodetelefonene for alle de norske seilerne.Mina MobekkGODT KORT: Mina Mobekk er et av flere gode norske kort i dameklassen på Lanzarote. FOTO: Morten Jensen