En uforholdsmessig stor del av drukningsulykkene skyldes fall fra brygge og mellom båt og brygge. Dette bør vi gjøre hva vi kan for å redusere, mener Norges Seilforbund.

– Vi i NSF og Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) ønsker å sette fokus på dette nå som båtsesongen er i full gang, og kanskje kan vi sammen bidra til å redusere antall alvorlige ulykker, sier Peter L. Larsen, som er leder av NSFs utvalg for «Båt og samfunn».

Det virker uunngåelig, men bør likevel kunne være oppnåelig; nullvisjonen om drukningsulykker til sjøs. Holdningsskapende og forebyggende arbeid er en del av virkelmidlene for å kunne nå en slik visjon, og i sommer ønsker de to båtorganisasjonene å sette fokus på sikkerheten i havnene. For statistikk viser at en uforholdsmessig stor del av dødsulykkene med fritidsbåt skyldes fall fra brygge og mellom båt og brygge.

Som et ledd i dette arbeidet har NSF og KNBF utarbeidet en kortfattet huskeliste til alle seil- og båtforeninger som har havneanlegg, og som de oppfordres til å følge:

• Er det områder i havnen som kunne hatt gjerder eller andre sikringer?
  • Er det områder på bryggene som kunne trengt en skrubbing mot sleip grønske?
  • Er det gangveier som kan gjøres mindre bratte eller utstyres med stegtrinn?
  • Er det god orden på bryggen, så man unngår å snuble i utstyr eller løse deler?
  • Er det områder i havnen som burde vært bedre belyst?
  • Har vi oppslag med kontaktinfo til nødetater og havnesjef?
  • Har bryggene våre tilstrekkelig med redningsbøyer tilgjengelig?
  • Er det tilstrekkelig med redningsleidere på brygger og kaier?
  • Er redningsleidere godt merket med skilt og reflekser? Synlig om man ligger i sjøen?

– Ta en runde i havnen og sjekk dette, og oppdager dere mangler, så gjør noe med dem, oppfordrer NSF alle sine medlemsforeninger.

– For, sier Peter L. Larsen,

– Det er bedre å gjøre enkle tiltak enn ikke å gjøre noe, for selv små tiltak kan gjøre en forskjell. Så la oss alle bidra til at ingen av våre båtvenner utsettes for ulykker i år!HavneplansjeSIKKER HAVN: Sørg for at seilforeningens havn er så sikker som mulig nå når trafikken der er på sitt mest travleste.