Med det siste arrangementet i Moss unnagjort er vårens tre store norgescuper vel i havn. 153 seilere har i gjennomsnitt vært med på hver av dem.

Norgescupene er vårens store begivenhet for unge jolleseilere, og det har vært god oppslutning om de tre cupene i Horten, Stavanger og Moss. 153 seilere har i gjennomsnitt delta, med en topp på 178 seilere i den siste cupen i Moss.

I flere av klassene har norgescupene talt som viktig uttaking til internasjonale mesterskap. I Optimist-klassen har det vært kamp om plasser til VM, EM og nordisk mesterskap, mens det for klassene 29er, ILCA 6 og iQFOiL har handlet om plasser til Youth Worlds på Gardasjøen fra 13. til 20. juli.

Forbedring på flere plan

Men for de aller fleste har norgescupene handlet om å seile, ha det gøy, om mestring og å gjøre fremskritt. På arrangørsiden har man også jobbet med å forbedre og utvikle sporten. I Moss ble det for eksempel praktisert direktedømming i alle klasser, mens man generelt under NC-ene har jobbet med å minimere unødvendig ventetid på sjøen når man er rimelig sikker på at det ikke kommer til å bli nok vind til å seile på.

– Jeg har inntrykk av at arrangører, klasseklubber og erfarne trenere har hatt en god dialog rundt det å tolke forholdene og bli enige om når det kan være aktuelt å utsette på land og å starte seilasene. Dette er temaer vi har jobbet en del med i Seilakademiet i vinter, og det er flott å se at dette arbeidet nå ser ut til å slå ut i full blomst, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

Størst og minst

Optimist-klassene – U12 og U15 – har til sammen samlet flest seilere, henholdsvis 84, 69 og 73 deltakere i Horten, Stavanger og Moss. ILCA-klassene 4, 6 og 7 har tilsvarende kunnet skilte med 51, 47 og 53 med ILCA 6 som den største av dem. Litt tankevekkende dog at klassen for dem som vokser ut av ILCA 6, ILCA 7, kun har talt tre seilere i snitt i hver av cupene.

Eivind Westby, som har vunnet alle tre norgescupene i ILCA 7 denne våren, skrev følgende på Facebook før norgescupen i Moss:

– Kjære ILCA 7-seilere – uansett alder – nå må dere komme på banen (bokstavlig talt og i dobbel forstand). NC 1 hadde tre «syvere», da var vi så heldige at vi fikk starte med ILCA 6-feltet – superkult og lærerikt. NC 2 hadde to «syvere» som seilte i mer ensom majestet – ikke fullt så spennende. Klarer vi en dobling av antall deltagere til NC 3? Eller kanskje tidobling?

Det klarte de ikke – i Moss stilte kun tre ILCA 7-seilere.

29er-klassen var representert i Horten og Moss med henholdsvis ni og syv lag, mens RS Feva-seilerne kun var i aktivitet i Moss med ti lag.

19 iQFOiL-ere var med i Horten og 18 i Moss, mens ti WAZSP-seilere var med i Horten.

Gode side-effekter

Norgescupen i Moss foregikk i varmt, varmt sommervær med lite vind – ikke akkurat hva seilerne ideelt sett ønsker seg, men det kan ha sine positive effekter også:

– Lørdagen var det lite vind og kjøkkenet testet kapasiteten for alvor. Vi opplevde salgsrekord, skriver Moss Seilforening på Facebook.

Lite vind til tross, banesjefene Nina Myhre, Christian Birkeland, Bernt Blankholm og Per Bakke fikk skryt etterpå for å ha klart å gjennomføre det maksimale av seilaser.

– Vi vil også takke seilforeningene i Fredrikstad, Tønsberg, Horten og Son for lånet av RIB-er og mannskap. Fint at vi kan hjelpe hverandre med utstyr under store arrangementer, skriver seilforeningen videre, noe som også understreker viktigheten av at seilforeningene samarbeider om store arrangementer.

En norgescup kan imildertid også nyttiggjøres på annet vis, og for nok en gang å sitere jollegruppa i Moss Seilforening for å illustrere dette:

– En stor takk til Iens Ludvig Høst som tredje år på rad holder dommerkurs som eksamineres under NC-en. Det er til uvurdelig hjelp. Og takk til alle dommerne som også stiller.

At det ble avholdt dommerkurs der, bidro igjen til at det var mulig å gjennomføre direktedømming på alle banene.