Endelig skulle det lykkes Frank Huth fra Stavanger å vinne NM-gull i 2.4 mR.  Mesterskapet ble også historisk – det er ikke mange som er blitt norgesmestre i ferskvann før ham.

Etter å ha vunnet tre sølvmedaljer i NM i 2.4 mR tidligere – i 2019, 2021 og 2023 – lyktes det endelig for Stavanger-seileren Frank Huth å gå helt til topps i 2.4 mR. Han detroniserte dermed mesteren fra i fjor og veteranen i klassen, Harald Rofsnes fra Røyken, som denne gangen måtte «ta til takke» med bronseplass. Det var Rolfsnes’ 16. NM-medalje i klassen!

Mellom dem kom Ola Herje jr. fra Ålesunds Seilforening. 20 båter – tre mer enn i 2023 – deltok i mesterskapet, som gikk på Mjøsa i regi av Gjøvik Seilforening. Det var første gang foreningen  var vertsskap for et norgesmesterskap, og det var fjerde gang det ble arrangert et NM på Mjøsa.2.4 mR start NM2024KNIVING: Det var tette starter og jevne seilaser med små poengforskjeller. Nærmest i 133: Anthony Hayers fra Ålesund og i 98: Jon Mikael Bjørklund fra Gjøvik. FOTO: Gjøvik Seilforening

Få ferskvannsmestere i seiling

Det første NM-et fant sted på Hamar i 1972 der Marianne og Christen With fra Asker ble norgesmestre i Gazelle i konkurranse med 31 andre lag i denne klassen. Tre år etter ble Bjørn Lofterød fra KNS norgesmester i Laser samme sted etter å ha slått hele 84 andre konkurrenter! Det er all grunn til å merke seg deltakerantallene i disse NM-ene for 50 år siden…

Det tredje NM-et på Mjøsa ble avholdt i Killing-klassen i 1983.  Da vant Kjell Amundsen og Asbjørn Mo jr. på hjemmebane i Hamar. Og nå over 40 år etter, var det altså Gjøvik Seilforening til å ta ballen videre.

– Da har vi gjennomført foreningens første norgesmesterskap. Mesterskapet ble gjennomført på en proff måte og i god stil. Tilbakemeldingene fra deltakerne er gode, og jaggu var vi heldige med vinden også. Personlig sitter jeg igjen med en følelse av stolthet over egen seilforening, skrev foreningens regattaansvarlige som ved denne anledningen selv seilte, Jon Mikael Bjørklund, på sin Facebook-side etter mesterskapet.

Stor lokal interesse

Også i lokalpressen ble mesterskapet lagt merke til. Oppland Arbeiderblad fulgte mesterskapet og Gjøviks egne deltakere.

– De hevdet seg bra til tider, men ble  overseilt av garvede havseilere fra blant annet Ålesund og Stavanger. Spesielt lørdag var det mye vind og til tider krevende forhold, uttalte styremedlem i Gjøvik seilforening og dommer, Roy Werner Russ, til avisen.

Beste Gjøvik-seiler ble Haavard Hektor Holstad på 15. plass. Se hele resultatlisten.

Også klasseklubben for 2.4 mR var fornøyde med arrangementet. Den samme Russ rapporterte videre til Oppland Arbeiderblad:

– Vi fikk fantastisk tilbakemelding fra leder i klasseklubben, Eilert Kamfjord, som var meget fornøyd med arrangementet på Gjøvik. Vi ser en voksende interesse for seiling i Innlandet, og norgesmesterskapet i helga  i Fredevika er et av flere arrangement i 2024. Neste helg arrangeres nasjonalt ungdomsmesterskap 10-18 år i Fredevika (RS Feva Sprint), og tre båter fra Gjøvik Seilforening deltar i Færdern Oslo samtidig. Ellers er det onsdagsregattaer og flere cuper til høsten.

Nytt klubbhus under planlegging

Gjøvik Seilforening rundet 50 år i 2023, og i Fredevika der foreningen holder til, planlegges det nå å bygge et klubbhus, båthus og brygge.

– Fredevika ligger idyllisk langs Mjøspromenaden nær Gjøvik sentrum, med god parkering og gangavstand til buss og togstasjonen. Foreningen ønsker også å tiltrekke seg medlemmer fra ulike nasjonaliteter ved å skape et miljø som er åpent for alle, sa Russ videre til lokalavisen.

Senere i år skal det arrangeres både seilsportsliga og ungdomsliga på Lillehammer, så det er ingen tvil om at seiling er for sterkt oppadgaående på Norges største innsjø!