Line Flem Høst holdt hodet kaldt i medaljefinalen. Seilte seg inn til en 2. plass i den og sikret med det bronsemedaljen med god margin til konkurrentene! Fantastisk Line!

– Dette er fantastisk og det betyr så mye for Line som har trent og seilt så enormt målbevisst for denne anledningen. Det er også fantastisk og betydningsfullt for Norges Seilforbund at hun klarte dett. Norge fikk dermed den seiler-medaljen vi hadde satt som mål å ta – og som vi, takket være Line, klarte å vinne, sier Per Christian Bordal, generalsekretær i Norges Seilforbund.

Det var venting, venting, venting på medaljefinalen for damenes jollefinale – i går og i dag – men plutselig åpnet det seg et lite vind-vindu som OL-arrangørene grep og satte i gang medaljefinalen.

Line fikk en helt grei start, seilte godt og riktig på første kryss og rundet på 4. plass. På lensen seilte hun seg opp til 2. plass, og den plassen hadde hun tilsynelatende god kontroll på resten av seilasen. Line seilte stødig og klokt, og holdt hodet kaldt da hennes livs seilas gikk mot slutten.

– Det var imponerende, fantastisk seiling av Line, sier Per Christian Bordal.240807 PARIS24 ML04350 1700MEDALJEVINNERNE: De tre medaljevinnerne kan kaste seg glade og lettet i vannet etter medaljefinalen. FOTO: Sander van der Borch/World Sailing

Da Line gikk i mål, stod jubelen til værs hos Lines heiagjeng på land, og da seilerne fikk summet seg litt, kunne de tre medaljevinnerne kaste seg i vannet samtidig fra gullvinner Marit Bouwmeesters båt. Det var smil, latter – og litt gråt. Nå hagler gratulasjonene inn på sosiale medier, og norske medier som er sultne på olympiske medaljer, må virkelig snu seg rundt og rette blikket mot Marseille. Line tok Norges andre medalje i dette OL-et.

Dette er et stort øyeblikk for Line Flem Høst – og for norsk seilsport.240807 PARIS24 ML043594 1700TRE GLADE VINNERE: Fra venstre Line Flem Høst, Anne Marie Rindom (Danmark) og Marit Bouwmeester (Nederland). FOTO: Sander van der Borch/World Sailing