Fine vindforhold og 30 keene og unge foreningslag – alt ligger til rette for et strålende førstestevne i ungdomsligaen på Lysakerfjorden i Oslo.

De 30 tilgjengelige plassene ble kjapt kapret da påmeldingen til ungdomsligaen ble lagt ut før jul i fjor og førstemann til mølla-prinsippet gjaldt. Det har resultert i at 23 forskjellige seilforeninger har hevet seg på. Noen meldte sågar på flere lag. KNS er alene om å ha tre, mens Nesodden, Soon, Grimstad, Arendal og Tønsberg har to.

I den andre enden av den skalaen har Askøy og Åsane Seilforening gått sammen om å stille et lag.

De fleste seilforeningene som deltar i ungdomsligaen,  er også aktører med lag i seilsportsligaen, men det fins også en liten håndfull foreninger som bare stiller lag i ungdomsligaen: Brevik, Fredrikstad, Christianssand, Drammensfjorden og Bærum. Det kan jo borge for at kanskje noen av disse foreningene dukker opp i seilsportsligaen til neste år

For seilere mellom 13 og 23 år

Ungdomsligaen er for seilere i alderen fra 13 til 23 år – i år spesifikt for seilere født i 2001 eller senere – opp til og med de som er født i 2011. Det seiles i J/70, og under stevnet i Oslo kommende helg vil det være ti og ti båter i hver seilas; tre seilaser i hver flight med andre ord.

Ligaen består av to stevner – det neste finner sted på Lillehammer 21. og 22. september – og de to stevnene teller sammenlagt. I potten for lagene med høyest ambisjoner ligger deltakelse i neste års Youth Sailing Champions League (YSCL). I årets YSCL i Vilamoura i Portugal stiller lag fra tre norske foreninger; Tønsberg, Åsgårdstrand og Bundefjorden.

Og nettopp av den grunn er det vel trolig at disse tre lagene vil bli å finne blant de fremste også på Lysakerfjorden. Men det vil også være mange andre gode lag og utfordrere. For ved å kikke på deltakerlisten, vil en gjenkjenne mange seilere som har hentet seg NM-medaljer i år. Et lag å se opp for i så måte, vil nok være Nesoddens ene lag.

Men på deltakerlisten skjuler det seg også mer anonyme seilere som har trent godt på ligaseiling, og som nok vil kunne by «seilerkjendisene» på tøff konkurranse.

Ungdomsligaen blir utvilsomt spennende – ikke minst fordi man ute på banen vil finne engasjerte og motiverte seilere som hele tiden yter sitt beste.

Friske vindforhold

Vinden ser ut til å stå ungdomsligastevnet bi – det er varslet lett til laber og tidvis frisk bris igjennom helgen fra sør, og at det er den beste retningen, vet de som kjenner Oslofjorden.

Men kanskje kan vinden tidvis bli i friskeste laget…?Mye vindMYE VIND: Mye vind skaper utfordringer, men regattaen vil avgjøre om det skal seiles med gennaker eller ikke. FOTO: Trond R. Teigen

– Ja, det ser ut som om det kan komme noen tøffe byger i løpet av helgen. Vi har ingen uttalt grenseverdi på vindstyrken med tanke på om  vi skal seile med gennaker eller ikke – eller om vi i det hele tatt skal seile. Det vil det være opp til regattasjef Thomas Nilsson å vurdere, sier prosjektleder for Norsk Seilsportsliga, Magnus Hedemark.

Han sier at det er flere hensyn å ta i en slik avgjørelse. En opplagt er det materielle. Ti J/70-er med alt sitt utstyr og sine seil utgjør store verdier, men man ønsker heller ikke å seile på grensen slik at det blir skader – noe som igjen vil skape problemer for gjennomføringen av stevnet. Ungdommene har dessuten ulik erfaring med båtene.

– Thomas vil følge med på hvordan seilerne mestrer båtene og ta sine beslutninger ut i fra det. Vi ønsker også at de minst erfarne skal få en god opplevelse gjennom sin deltakelse i ungdomsligaen – seilingen skal favne alle, ikke bare de aller beste. Og da kan det hende at en beslutning om å seile uten gennaker kan synes å være litt for forsiktig for noen, men helt OK for andre, sier Hedemark.

Og en føling med været vil seilerne få allerede i dag hvor det er planlagt trening nå fredag kveld. Yr varsler om vind  fra 11 til 18 m/sek!

– Det betyr nok at vi kommer til å avlyse treningen i dag. Vi kan jo ikke ta noen sjanser på at vi skal møte morgendagen med ødelagt utstyr, sier Magnus Hedemark.

Følg ungdomsligaen!

Ungdomsligaen kan man følge gjennom helgen ved hjelp av SAP Sailing Analytics. Alle båtene vil være utstyrt med trackere, og den grafiske fremstillingen av seilasene og resultatutviklingen der gir et glimrende bilde av hvordan favorittlaget seiler.

En viktig del av ungdomsligaen er det sosiale. Mellom slagene møtes seilerne på land eller side om side i ventende RIB-er, og lørdag kveld blir det grilling for smatlige. Det hele foregår med utgangspunkt i KNS’ seilsportsenter Ulabrand på Bygdøy.

Nysgjerrig på hvordan stemningen under et ligastevne er – ta turen dit i helgen!ForbrødringFORBRØDRING: Ungdomsligaen handler også om å ha det hyggelig og gøy, og om å treffe og bli kjent med andre seilere fra hele landet. Og det blir det rikelig anledning til under stevnet. FOTO: Trond R. Teigen