7. og 8. september er det nordisk mesterskap for paraseilere i Sverige, og fra Norge stiller det tre lag.

Det nordiske mesterskapet foregår i Saltsjöbaden utenfor Stockholm, og de norske lagene stiller i regattaklassen RS Venture Connect. Åtte lag er til nå påmeldt, og hele tre av dem er norske.

Seilerne som kommer fra Norge er:

• Henriette  Smith (KNS) og Solfrid Lindhjem Kvinnesland (KNS)
  • Stian Kristiansen (Moss) og Jazz Turner (engelsk)
  • Elliot Finnestrand (KNS) og Gabriel Hasani Holland-Nell (KNS)Elliot og GabrielTIL SVERIGE: Gabriel Hasani Holland-Nell (t.v) og Elliot Finnestrand skal delta i Nordisk og i VM. FOTO: Thomas Nilsson

Fra å ha ligget nesten helt brakk i en periode, er paraseiling nå for full fart opp igjen i Norge. Henriette og Solfrid har ført an i denne utviklingen. De har også oppnådd gode resultater utenlands, og nylig ble Henriette valgt inn i det internasjonale seilforbundets utøverkomité som representant for paraseilerne.

Og nå kommer flere lag etter. KNS har etablert et godt treningsmiljø for seilerne, men det er også ukentlig para-aktivitet i Asker Seilforening og Hamar Seilforening.

Også Norges Idrettsforbund og Stiftelsen VIs fokus på å likestille para-utøvere med andre utøvere og med det gi alle utøvere like muligheter, har bidratt til å løfte frem paraidretten i Norge.

Nå er det bare å håpe på at seiling atter kan bli en del av paralympics, som pågår i Paris akkurat nå – og som seilerne ikke er en del av. Seiling har stått utenfor det paralympiske programmet i både 2020 og nå i år. Sterke internasjonale krefter jobber for å få seiling tilbake i paralympics fra 2032.

Paraseilerne har imidlertid flere VM å se frem til. Det første foregår i England fra 30. september til 3. oktober, og der skal de samme tre norske lagene som nå seiler nordisk, delta. Dog med en liten endring: I VM skal Stian Kristiansen seile sammen med Lars Ivar Eilerås. Hele 33 lag er til nå påmeldt i VM i RS Venture Connect.

Men først nordisk mesterskap i Saltsjöbaden.