Når årets «Strandryddeuka» arrangeres fra 13. til 22. september, står Norges Seilforbund klar til å mobilisere landets seilforeninger til å ta del i årets største nasjonale ryddedugnad.

NSF har en lang tradisjon i å bekjempe marin forsøpling  gjennom kampanjen «Hold Havet Rent». Nå oppfordrer NSF alle landets seilforeninger til å delta i både Strandryddeuka og det pågående adopsjonsprogrammet «Min Bit av Norge» i regi av Hold Norge Rent.

Strandryddeuka: En nasjonal innsats

Strandryddeuka har blitt et viktig initiativ for å bekjempe plast- og avfallsøppel i norsk natur. I 2022 deltok hele 800 000 nordmenn i ryddeaksjoner rundt omkring i landet, og i 2024 er målet å få enda flere med. Både store og små aksjoner teller, og det er plass til alle som ønsker å bidra – enten det er langs elver, innsjøer, strender eller i byrommet.

Norges Seilforbund oppfordrer derfor sine medlemmer til å bli med på ryddedugnaden for å bevare Norges vakre kystlinjer og vannveier.

NSFs innsats gjennom «Min Bit av Norge»

Norges Seilforbund er allerede etablert som en sentral aktør i arbeidet for å bekjempe marin forsøpling. Vi har siden 2016 gjennom kampanjen «Hold Havet Rent» mobilisert seilere langs hele den lange kysten vår i dette arbeidet. Gjennom samarbeid med Hold Norge Rent og deres  adopsjonsprogram «Min Bit av Norge»  har til nå 15 seilforeninger adoptert sine nærområder, inkludert holmer og skjær i nærheten, som de regelmessig rydder. Strandrydding AskoyENGASJEMENT: Mange seilforeninger er blitt engasjert i kampanjen «En bit av Norge» – og en av dem er Askøy Seilforening. FOTO: Tuva Handegard

Kongelig Norsk Seilforening var den første foreningen som ble med. De adopterte området rundt Seilsportsenter Ulabrand på Bygdøy, og har siden arrangert årlige ryddeaksjoner der.

Vibeke Linderoth Grennes hos KNS understreker at arbeidet langt fra er over:

Suksessen til «Min Bit av Norge» er bare begynnelsen. Vi må fortsette å jobbe sammen for et renere og mer bærekraftig miljø.

Norges Seilforbunds ambisjon for 2024

For 2024 har NSF et ambisiøst mål: om å aktivere minst 30 seilforeninger til å bli en del av «Min Bit av Norge». Thomas Nilsson, prosjektleder for Hold Havet Rent i NSF, er stolt av det som allerede er oppnådd, men han ser gjerne at enda flere foreninger engasjerer seg.

Å se så mange foreninger engasjere seg i bærekraft og miljøvern viser den positive kraften i seilmiljøet. Vårt mål var å inspirere til innsats, men resultatet har overgått alle forventninger.

– Vi har sett hvordan seilmiljøet kan være en drivkraft til å skape miljøbevissthet, og NSF håper at seilforeningenes innsats vil inspirere andre idrettsforeninger til å ta ansvar for sine nærområder.Vi rydder på hjemmebane 0682SMÅ OG STORE: Små og store kan engasjeres til å rydde – og de minste er gjerne de beste! FOTO: Thomas Nilsson

Hvordan delta i Strandryddeuka 2024?

Foreninger, treninggrupper, klasseklubber, trenere,  familier og venner kan delta i Strandryddeuka ved å arrangere eller delta på en ryddeaksjon. Norges Seilforbund tilbyr  veiledning til de som ønsker å arrangere en aksjon, og inviterer alle til å ta på seg hansker og samle søppel – enten i nærmiljøet eller langs kysten.

For seilforeningene gir årets ryddeuke en gyllen mulighet til å styrke innsatsen for et renere hav.

– NSF oppfordrer alle seilforeninger, inkludert de som ikke allerede er en del av «Min Bit av Norge», til å bruke denne anledningen til å gjøre en forskjell.

La oss alle ta vår bit av Norge og bidra til en renere, vakrere natur, sier Thomas Nilsson.Strandrydding LHALLE STEDER: Strandrydding foregår også ved innsjøene i landet, som ved Mjøsa med Lillehammer Seilforening. FOTO: Kjell Andreas Steinstad

For mer informasjon om hvordan din seilforening kan bli en del av «Hold Havet Rent» eller «Min Bit av Norge», kontakt Thomas Nilsson, prosjektleder i Norges Seilforbund.

E-post: thomas.nilsson@seiling.no | Tlf: 900 66 128