tirsdag, 11 februar 2020 20:25

Slik kan foreningen din fornye seg!

KLUBBUNDERSØKELSE: Guro Steine vil presentere resultatet av den store klubbundersøkelsen på klubbkonferansen. KLUBBUNDERSØKELSE: Guro Steine vil presentere resultatet av den store klubbundersøkelsen på klubbkonferansen. FOTO: Morten Jensen
Den kommende klubbkonferansen har en rekke foredrag som virkelig kan bidra til å sette fart på seilforeningen du er medlem av.

De som velger å følge foredragene under  «klubbaktivitetsløpet» under klubbkonferansen på The Hub i Oslo 14. mars, kan se frem til en dag spekket med inspirasjon og påfyll av kunnskap. Her er det virkelig mye som kan bidra til å fornye og friske opp seilforeningenes aktiviteter.

Her er et av temaene:

Dette er hva seilforeningene ønsker seg!

Hva skal til for at seilforbund og seilforeninger skal være relevante og forstå utfordringer knyttet til rekruttering og frivillighet, og hva skal til for å gjøre seilforeningene attraktive i dagens «marked» i mylderet av aktivitetstilbud?

Norges Seilforbund har gjennomført en stor undersøkelse blant seilforeningene for å forsøke å få et bilde av hva det vil si å drive en seilforening. Undersøkelsen vil fortelle noe om hva seilforeningene driver med, hva de er opptatt av og hvilke utfordringer de har.

Guro Steine i NSFs styre vil presentere resultatet av undersøkelsen under klubbkonferansen. Resultatet og konklusjonene fra undersøkelsen vil trolig kunne bli et svært viktig verktøy i videreutviklingen av seil-Norge.

Her røper hun noen resultater av svarene som er kommet inn – så langt:

• Mer enn 42 prosent av foreningene syns det er vanskeligere å få medlemmer, foreldre og andre frivillige til å stille opp for seilforeningen i dag enn for fem år siden.
  • Over halvparten av foreningen svarer at de har sponsorer, men bare et fåtall har inntekter over 100 000 kroner fra denne kilden. De fleste har mindre enn 25 000 kroner.
  • Nesten 80 prosent av foreningene har ingen ansatte og drives kun av frivillige. Halvparten  svarer at de greier seg fint uten ansatte, men mange foreninger ønsker seg hjelp til klubbadministrasjon, drift og økonomi (og sponsorer).

– Vi har også stilt spørsmålet: «Hva er du mest fornøyd med at seilforeningen har gjort de siste tre årene for å sikre at dere er relevante og attraktive for hhv. barn og unge (under 15 år), unge voksne (15-25 år) og voksne». Her har vi fått inn mange spennende eksempler på tiltak som vi vil dele på klubbkonferansen, og de vil forhåpentlig inspirere andre foreninger til å prøve det samme. sier Guro Steine.

– Noen foreninger tør å tenke nytt både når det gjelder rekruttering, økonomi og aktivitetstilbud, og det er viktig at vi bruker klubbkonferansen til å utveksle ideer og inspirere hverandre til å sørge for at landets seilforeninger er klare for de neste 50 årene, sier hun.

Foreninger som ennå ikke har svart på undersøkelsen, oppfordres til å svare på den. Undersøkelsen finner du i denne linken.

De øvrige postene på programmet under klubbaktivitet er:

• Sommerleirene er starten på en seilkarriere fylt av mestring
  • Rullende mediasenter som seilforeningene kan bruke
  • Slik får du seilsporten frem i lyset
  • Å få peiling på seiling går gjennom mestring

Oppfordringen er enkel: Meld deg på klubbkonferansen og bidra til å gi seilforeningen din inspirasjon og ideer – og et fornyet innhold!