onsdag, 18 mars 2020 09:43

Norsk Seilsportsliga 2020 og COVID-19-viruset

SEILSPORTSLIGAEN 2020: NSF og SailLogic vil sette alt inn på å gjennomføre seilsportsligaen 2020 – om den så vil måtte utsettes til høsten. SEILSPORTSLIGAEN 2020: NSF og SailLogic vil sette alt inn på å gjennomføre seilsportsligaen 2020 – om den så vil måtte utsettes til høsten. FOTO: Trond R. Teigen
– Vi jobber fortsatt for at seilsportsliga-sesongen skal starte som planlagt, men vi er også innstilt på at åpningsstevnet i Molde kan bli flyttet, sier Magnus Hedemark i SailLogic, som har ansvaret for gjennomføringen av Norsk Seilsportsliga på oppdrag fra Norges Seilforbund.

– Helsen til utøverne, tilskuerne og arrangørene har vår absolutte prioritet, og vi følger utviklingen nøye. Vi er i løpende dialog med lokale myndigheter og Norges Idrettsforbund, understreker Magnus Hedemark.

– For øyeblikket er det ikke mulig å lage noen pålitelige prognoser for når smittesituasjonen vil avta og samfunnet vil kunne vende tilbake til en normal hverdag igjen. Slik situasjonen ser ut nå, jobber vi for at sesongen starter som planlagt, men det er viktig å understreke at situasjonen for tiden er svært usikker. Beslutningen kan bli å utsette sesongstarten.

Eksempelvis kan kvalifiseringen i Sandefjord 9. og 10. mai komme til å bli utsatt, og den første ligarunden i Molde 23.-24. mai, kan bli flyttet til etter den planlagte ligarunde nummer fire i Florø. Dette betyr at sesongstarten vil skje på Hankø i slutten av juni.

–Uansett forsinkelse av sesongen vil årets sesong gjennomføres. Seiling foregår heldigvis utendørs og – dessverre, kan man si – uten store ansamlinger av tilskuere. En gjennomføring av ligaen vil selvfølgelig bli besluttet i samråd med lokale helsemyndigheter, og nødvendige tiltak vi måtte bli pålagt i en slik forbindelse, vil bli iverksatt, sier Magnus Hedemark.

– Seilsportsligaen er en veldig viktig del av norsk seilsport, og vi skal gjøre det vi kan for å legge til rette for at vi får en flott ligasesong – uansett om vi eventuelt må utsette starten og tøye sesongen utover høsten. Det var jo supre forhold i Grimstad da det ble arrangerte et stevne der i januar, så ligasesong blir det, sier Per Christian Bordal, generalsekretær i NSF.

Magnus Hedemark forteller at de vil holde alle involverte parter i seilsportsligaen løpende orientert, og at man omgående og i god tid vil informere om endrete stevnedatoer for 2020 om det skulle bli besluttet.

– Myndighetenes nåværende tiltak er sagt å skulle vare til 26. mars, så vi vil følge opp denne informasjonen 27. mars.  Vi håper at de tiltakene som er iverksatt for å begrense krisen, vil være så effektfulle at vi skal kunne gjennomføre seilsportsligaen 2020 som planlagt, sier Magnus Hedemark, som ønsker alle utøvere, seilforeninger og sportsinteresserte god helse i tiden fremover.

For nærmere informasjon:

• Magnus Hedemark
  • Magnus@saillogic.no / T: 97030592
  • Prosjektleder Norsk Seilsportsliga på vegne av Norges SeilforbundLogostriper 2020