mandag, 30 mars 2020 10:26

«Resultat versus mestring» – webinar nr. 2 foregår 2. april

MESTRING VERSUS RESULTATER: Hva skal fokuset være? Det blir temaet for webinar nummer to i «Klubbkonferansen på web». MESTRING VERSUS RESULTATER: Hva skal fokuset være? Det blir temaet for webinar nummer to i «Klubbkonferansen på web». FOTO: Morten Jensen
Hvilket fokus skal seiltreningen ha? På mestring eller resultater – eller begge deler? Det er temaet for det andre webinaret i «Klubbkonferansen på web». 2. april kl 19 er tidspunktet. Internett er stedet.

– Et spennende og viktig tema som jeg ser frem til å belyse og diskutere, sier Iens Ludvig Høst, som er trenerutvikler i Norges Seilforbund.

Fem innledere vil komme med sine egne erfaringer og sine refleksjoner rundt dette:

• Mina Fürst Holtmann – hun er alpin verdenscupkjører som har hatt stor fremgang på resultatlistene i år
  • Jorunn Horgen – hun var OL-seiler brett i 1992 og 1996 og er blitt verdensmester seks ganger
  • Hermann Tomasgaard – verdensmester og et av våre OL-håp i dag
  • Marie Rønningen – europamester og et av våre OL-håp i dag
  • Gwenael Berthet – tidligere verdensmester og i dag pappa til to av Norges mest markerte juniorseilere

– Etter at de har innledet vil vi slippe diskusjonen løs i seil-Norge, og den håper jeg mange vil delta i, sier Iens Ludvig Høst, som allerede har slike spørsmål på blokken sin:

Kan en økt fokus på seilglede, mestring og oppbygging av en bred kompetanseplatform i ung alder gjøre at flere velger å bli i seilingen gjennom hele barne- og ungdomstiden?

I mange idretter oppleves det et sterkt press fra omgivelsene; fra foreldre, trenere, slekt og venner – og derved ofte fra utøveren selv også – på resultater. Hvilket nummer man er blitt? Enten det er i regattaer eller det er på trening blir dette fort det viktige fokuset. Burde man i stedet ha spurt man har hatt det gøy eller har kjent gleden over idretten?

Seiling – som mange andre idretter – mister mange utøvere ganske tidlig som et resultat av at det blir for mye alvor og for lite «lek».  Er dette en trend vi kan snu?

Innen 2. april vil spørsmålene på blokken være atskillig flere, ved siden av alle de momentene og synspunktene som de fem innlederne vil ha.

FLEST MULIG – LENGST MULIG – BEST MULIG

Norges Seilforbund har mer eller mindre adoptert denne visjonen, som må innrømmes, er stjålet fotballklubben Bryne, som har fostret fotballfenomenet alle snakker om nå, Erling Braut Haaland. Der skulle det ikke være noen topping av lagene.  Da han vokste opp skulle alle bli sett, og det var ingen som skulle føle noe nederlag ved å spille for 2. laget.

Målet med treningen bør være å få FLEST MULIG (seilere, som seiler) LENGST MULIG (og at noen blir) BEST MULIG er NSFs variant av fotballklubbens slagord.

Det er enkelt å delta

«Klubbkonferansen på web» er åpen for alle. Det er bare å klikke seg inn på en link når møtet begynner kl 19:00 torsdag 2. april.

– Vi benytter Microsoft Teams, men du behøver bare en vanlig nettleser for å kunne være med. For å kunne stille spørsmål underveis, må du ha satt opp datamaskinen din slik at mikrofon og eventuelt kamera kan benyttes. Vi sender også det hele på Facbook LIVE, men da har du begrensete muligheter for å kunne stille spørsmål underveis, sier Per Bøymo, som har satt opp den tekniske løsningen.

For å delta på møtet kan du gjøre et av flere muligheter:

– Etter at innlederne har fremført sitt, legger vi opp til en åpen dialog om hva vi skal fokusrere på på treningen og hvordan vi skal utvikle seilere, sier Iens Ludvig Høst.

Han håper å tror at dette temaet vil engasjere minst like mange som deltok på det foregående webinaret.