mandag, 21 desember 2020 09:11

God Jul og Godt Nytt Seiler-år!

GOD JUL: Norges Seilforbund ønsker alle i hele seil-Norge er riktig God Jul og et Godt Nytt År! GOD JUL: Norges Seilforbund ønsker alle i hele seil-Norge er riktig God Jul og et Godt Nytt År! FOTO: Morten Jensen
– Til tross for restriksjoner og smittevernsregler, ble det likevel en seilsesong i 2020. Seilforeninger og klasseklubber har vist en imponerende innsats og kreativitet, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

2020 skulle ha vært et fest-år for Norges Seilforbund. 50 års virke skulle feires. OL skulle seiles. Men slik ble det ikke. 12. mars ble alt snudd på hodet. Alt det festlige måtte kanselleres. 2020 ble helt annerledes enn planlagt. Det ble noe annet. Året viste til de grader hva det bor i ildsjeler som brenner for seiling.

– 2020 ble året for kompetanseheving og det ble et år der den lokale klubbseilingen fikk en ny vår. Digitale plattformer har gjort det mulig å nå atskillig flere. Og det har vi utnyttet. Det har blant annet ført til at vi i 2020 har doblet antall formelt utdannete trenere, arrangører og dommere. Reiserestriksjoner har dette året også satt fokus på seiling i egen seilforening, og ildsjeler i foreningene har vist et voldsomt engasjement. Det er blitt delt opp i kohorter, vasket og spritet, holdt to-metere og en-metere for at alle som kunne og ville fikk seile. Jeg er veldig imponert over den innsatsen som er blitt lagt ned, sier Per Christian Bordal.

F08ED0B4 18A9 46FB 9D77 4D28C8F3B523
LOKAL SEILING: Aktiviteten har vært stor i mange seilforeninger i år og det har ikke manglet på kreative løsninger. For jolleseilere under 19 år har sesongen ikke vært så annerledes. FOTO: Thomas Nilsson.

Under skolens sommerferie ble det «all time high»-deltagelse på seilforeningenes sommerskoler, og foreningene melder om at mange av disse deltagerne fortsatte i organisert trening utover høsten.

Et slag i trynet

For OL-seilerne ble året 2020 bratt. Først fikk de seg «en på trynet» ved at OL ble utsatt i ett år. Deretter måtte de innstille seg på en sesong med svært få konkurranser og veldig mye trening. Motivasjonen ble utfordret.

– Det er vanskelig å sette seg inn i deres situasjon, men jeg kan tenke meg at når det du har trent målrettet mot i åresvis og brukt enormt med tid og ressurser på blir revet bort rett foran øynene dine – så er det en mental smell. Men jeg er imponert over omstillingsevnen. Etter kun kort tids famling var nye planer lagt, ispedd eksamener og jobbing samt masse seiltrening på hjemmebane.

Per Christian Bordal trekker frem en positiv effekt av det siste. Mange unge seilere som har OL-seilerne som forbilder, fikk oppleve dem hjemme i sin egen forening – i stedet for bare å måtte lese om dem på nettet og kikke på resultatlister fra regattabaner langt unna. Det har motivert og inspirert rundt om i lokalmiljøene.

– Det er absolutt noe vi må tenke på og noe vi må ta med oss videre etter pandemien, sier Per Christian Bordal.

MJP 20200819 00866 8256 x 5504
 HELTER I LOKALMILJØ: Hermann Tomasgaard måtte bruke mye av sesongen med å trene hjemme i Drøbaksund, og da han fikk med seg flere av verdens beste Laser-seilere til Hvasser, fikk mange unge seilere sjansen til å trene, seile og lære av dem. FOTO: Morten Jensen.

Kreative løsninger

Ved at myndighetene lettet på restriksjonene og tiltakene for samfunnets yngste, fikk de oppleve sesongen 2020 som tilnærmet normal. Unge jolleseilere kunne konkurrere og seile som normalt. For litt eldre seilere og de som seiler små og store kjølbåter med fullt mannskap, ble derimot ikke sesongen den man hadde håpet på. Det ble bom stopp.

Seilsportsligaen, som er i en svært positiv oppbygningsfase, led under dette. Håpet om å kunne gjennomføre ligarundene ble skjøvet og skjøvet på etter hvert som sesongen skred frem, men da myndighetene ikke løsnet på en meters-grepet, måtte man til slutt innse at det ikke ble noen ligasesong.

Men også på dette området slapp kreativiteten til, for helt på tampen av sesongen ble ligabåtene benyttet til et svært vellykket mixed doublehanded-stevne. Og storbåtseilerne innså at skulle de få seilt regatta i år, måtte de seile shorthanded, noe som resulterte i et rekordstort shorthanded-NM. Og boosten for denne typen seiling dette var,  førte deretter til at Shorthanded Sailing Norway ble etablert som formell klasseklubb. Nå vil klasseklubben ta shorthanded-bølgen videre inn i 2021.

MJP 20200920 00375 8256 x 5504
 SHORTHANDED-NM: I mangel av en mulighet til å kunne seile med fullt mannskap, stilte mange opp i shorthanded-NM der det deltok tett innpå 100 båter. FOTO: Morten Jensen.

Et lærerikt år

Mye annet, positivt og overraskende skjedde også i skyggen av pandemien rundt om i landet. Stengte dører gjorde at nye ble åpnet. Så til tross for restriksjoner og begrensninger – 2020 ble et seiler-år allikevel, men annerledes – og lærerikt. Det bød på erfaringer man kan ta med seg videre inn i 2021, som forhåpentlig blir et år som vil gi større armslag for å kunne seile og utfolde seg som man vil igjen – for alle.

Norges Seilforbund ønsker å takke alle i hele seil-Norge for hvordan pandemi og restriksjoner er blitt håndtert og løst, og for all kreativitet og alle de konstruktive løsninger som har dukket opp som et resultat av dette. Dette vitner om at vi er en sterk gjeng med en genuin interesse. Det lover godt for fremtiden.

Vi ønsker alle i seil-Norge en Riktig God Jul og et Godt Nytt År!

Norges Seilforbund vil holde stengt i romjulen, men e-poster vil bli sjekket og lest. Og er det noe som haster, vil de bli besvart.