onsdag, 17 mars 2021 09:36

Tett i têt i NM i e-seiling

BLANT DE 20 BESTE: Tre av disse fire er inne blant de 20 beste i NM i e-seiling etter to runder. Fra venstre Philip Forslund, Vetle Støen, Balder Støen og Emil Forslund. BLANT DE 20 BESTE: Tre av disse fire er inne blant de 20 beste i NM i e-seiling etter to runder. Fra venstre Philip Forslund, Vetle Støen, Balder Støen og Emil Forslund. FOTO: Morten Jensen
Fire seilere har skilt seg litt ut i kampen om NM-tittelen i e-seiling, men Emil Forslund fra Nesodden leder fortsatt og har fem tellende førsteplasser etter seks seilaser.

Etter den andre runden av NM i e-seiling er det fortsatt Emil Forslund fra Nesodden Seilforening som topper resultatlisten, som teller hele 109 startende navn. Men til tross for at Emil kun har tellende førsteplasser i protokollen, ligger han bare ett poeng foran Kjetil Solvang fra Christianssands Seilforening, som har fire førsteplasser og en annen.

På tredjeplass følger Joachim Bergsbakk fra KNS med to første og tre annenplasser, mens Einar Plathe fra Bærum dro kraftig innpå trioen i têt ved å vinne samtlige seilaser i den andre runden. Han har tre førsteplasser, en annen og en fjerde.

Spenningen lever i beste velgående i NM i e-seiling som fortsetter med ny runde 22. mars. Seilerne seiler i felt av 20 deltagere, og det rapporteres om knivskarp seiling der taktikk og regelbruk tas i bruk. På skjermen foregår både luffing, lo- og le-slag som bringer motstanderen i dårlig vind. Styrbord-barbord-regelen er også i hyppig bruk.

Etter at de to siste kvalifiseringsrundene er unnagjort 5. og 19. april, møtes de 20 beste seilerne i en finale 26. april. Det er med andre ord langt frem og mye kan endre seg innen finaledagen inntrer.

Bifalles av Norges Idrettsforbund

At Norges Seilforbund har valgt å arrangere et offisielt NM i e-seiling og legge mesterskapet så tett opp til et mesterskap på vannet som mulig, er blitt lagt merke til i Norges Idrettsforbund.

Det som slo meg som spesielt positivt da jeg ble fortalt om NM i e-seiling, var hvor klokt det var av Norges Seilforbund å legge konkurransen så tett opp til det som gjelder for seiling på vann. Norges Seilforbund er en medlemsorganisasjon.  Det er foreningene som er forbundets medlemmer, og derfor er det logisk – i alle fall etter min mening – at det er foreninger og medlemskap i foreninger som er grunnlaget for deltakelse i NM, som det er i ordinære regattaer.  Det er flott at NM i e-seiling understøtter medlemskapet som forutsetning for deltakelse, sier Pål Tøien, som er medlem av idrettsstyrets e-sportutvalg og idrettspolitisk rådgiver i Norges Idrettsforbund.

Norges Seilforbund blir betraktet som et foregangsforbund i idrettsfamilien når det gjelder å utnytte og benytte en elektronisk variant av sin egen idrett.

– Det er veldig interessant å høre om, lese om og forstå mer om hvordan seilforbundet har lagt til rette for sitt e-NM.  Jeg mener det ligger mye inspirasjon og mye erfaringer som andre forbund kan dra nytte av i sine eventuelle fremtidige arrangementer innen e-idrett, sier Tøien.

Alle aldre, men få jenter

Seilerne som deltar i NM i e-seiling er i alle aldre, av begge kjønn og barneidrettsreglene gjelder. Aldersgrensen for å kunne delta er 13 år. Kvartetten som ligger i teten etter to runder består av to unge (Emil og Joachim) og to voksne (Kjetil og Einar) seilere. Det deltar også damer i mesterskapet, men kjønnsfordelingen mellom menn og kvinner i mesterskapet viser at seiling ved PC-tastaturet først og fremst er en mannegreie – foreløpig. Jentene er i klart mindretall.

Beste kvinnelige seiler er Cornelia Fure fra KNS som ligger på 30. plass.

De 20 beste som så langt ligger an til å nå finalen, er:

1. Emil Forslund, Nesodden
  2. Kjetil Solvang, Christianssand