mandag, 22 mars 2021 18:12

Opp- og nedturer på Lanzarote

LEDER: Helene Næss og Marie Rønningen imponerer under Lanzarote Winter Series og leder med sterk og jevn seiling. LEDER: Helene Næss og Marie Rønningen imponerer under Lanzarote Winter Series og leder med sterk og jevn seiling. FOTO: Sailing Energy
Andre dag av Lanzarote Winter Series ble en skikkelig berg- og dalbane for de norske seilerne. Men Helene Næss og Marie Rønningen leder 49er FX-klassen!

Det ble norsk jubel i dag i alle de tre klassene som seiler viktige før-olympiske uttagninger. Helene Næss og Marie Rønningen viser svært god form i et knallsterkt 49er FX-felt og leder sammenlagt etter annen dag.

– Alle verdens beste i klassen er på plass, bortsett fra australienerne, forteller trener Thomas Guttormsen.

Det betyr at regjerende OL-mestre fra Brasil med Martina Grael og Kahena Kunze må finne seg i å ligge på plassen bak de norske seilerne fra Tønsberg. Det samme gjør den sterke nederlandske duoen Annemiek Bekkering og Annette Duetz som leder verdensrankingen. De er på tredjeplass.

Ledelsen til de norske jentene er på ett poeng, men den kan og burde bli større, for i dagens siste seilas står det norske laget oppført med «dnc» – did not compete – selv om de både startet og fullførte.

Og bakgrunnen er spesiell. Thomas Guttormsen forteller:

– I den siste seilasen i dag tjuvstartet Pia Dahl Andersen og Nora Edland. De har kjøpt et seil av Helene og Marie, men de har ikke byttet nummer til sitt eget. Dermed var det Helene og Marie som ble tatt. Det var litt kleint og Pia og Nora var veldig lei seg for det.

Han håper og tror imidlertid at det blir ryddet opp i saken og at Helene og Marie, som jo er uforskyldt i det hele, får tilbake plassen de kom i mål på.

– Da vil de lede med tre poeng, fastslår Thomas.

– Uansett, vi er veldig happy med fremgangen og båtfarten, og dette er en god målestokk på hvor vi står før OL, sier han.

Seier og fall som røk

Jubel var det også da Nicholas Fadler Martinsen og Martine Steller Mortensen seilte inn til seier i Nacra 17-klassen i dagens andre seilas. Det er første gang de vinner en enkeltseilas i en så stor internasjonal, regatta. De ligger for øyeblikket på en 11. plass sammenlagt med enkeltplasseringene 16-13-9-12-1-11.

Tomas Mathisen og Jeppe Nilsen viser også at de har tatt atskillige steg inn i den internasjonale eliten. De kjemper om den siste ledige europeiske OL-plassen i 49er-klassen og innledet gårsdagen med en 5. plass. Deretter var de litt hissige på grøten i starten og ble tatt fortjuvstart hvoretter de avsluttet gårsdagen med en 13. plass.

I dag åpnet de knallsterkt og seilte inn til 2. plass. I andre seilas i dag lå de på sjetteplass da fallet røk og de måtte bryte. De seilte det de kunne inn til havnen for å bytte rigg, men rakk ikke starten til den siste seilasen. Så fra å kjempe jevnt mot det belgiske, irske og italienske laget som er de fremste rivalene om OL-plassen, ble de skjøvet langt bak med dagens to ødelagte seilaser.

De trøster seg imidlertid med at det er mange dager igjen før regattaen er slutt og har ikke gitt opp håpet.

Her er hendelsene med guttas egne ord:

Resultater