lørdag, 03 april 2021 08:46

Ny runde i NM i e-seiling 2. påskedag

Kjetil Solvang fra Kristiansand er i ledelsen når NM i e-seiling har sin fjerde og nest siste innledende runde på 2. påskedag.

Mandag 5. april – 2. påskedag – er det duket for den fjerde av de fem innledende rundene i NM i e-seiling. Når alle de fem rundene er gjennomført 19. april, vil de 20 beste gå videre til finalen 26. april.

Etter den tredje runden måtte Emil Forslund fra Nesodden gi fra seg ledelsen til Kjetil Solvang fra Christianssands Seilforening. Men det er tett i têten – ikke bare mellom de to første – det skiller kun to poeng – men blant alle de fremste på listen. Fra 1. til 10. plass skiller det kun 10 poeng! Det betyr at mye fortsatt kan skje, og at de 20 beste som til nå ligger an til å kapre finaleplassene, på ingen måte skal føle seg trygge.

Mens Emil Forslund er en ung, fremadstormende seiler som til daglig går på Norsk Toppidrettsgymnas og kan skilte med NM-tittel i 29er i 2020, er Kjetil Solvang en seiler som er godt voksen og har sin storhetstid på regattabanen på sjøen bak seg. I 1988 vant han sølv i Optimist-NM og har senere vunnet sølv i NM i Soling og bronse i Express i 2007 og dernest sølv i X-35 i 2010. Nå sitter han i Christianssands Seilforenings styre med ansvar for storbåtseiling der.

Med andre ord – i e-seiling-NM seiler eldre og unge seilere side om side på skjermene sine. Resultatlisten viser en god blanding.

De 20 beste som så langt ligger an til å nå finalen, er:

1. Kjetil Solvang, Christianssand (2)
  2. Emil Forslund, Nesodden (1)
  3. Joachim Bergsbakk, KNS (3)
  4. Jon A. Houge, Christianssand (12)
  5. August Austefjord, Grimstad (5)
  6. Georg Ellila, Tønsberg (7)
  7. Einar Plathe, Bærum (4)
  8. Philip Forslund, Nesodden (6)
  9. Magnus Brun, Drøbaksund (9)
  10. Morten Helgesen, Fredrikstad (8)
  11. Balder Støen, Nesodden (14)