fredag, 30 april 2021 05:20

Uten barneidrett, ingen toppidrett

BARNEIDRETT: Drives barneidrett på den rette måte, kan det gi mange seilere som fortsetter inn i voksen alder. BARNEIDRETT: Drives barneidrett på den rette måte, kan det gi mange seilere som fortsetter inn i voksen alder. FOTO: Morten Jensen
5. mai kl 18:30 arrangerer Norges Idrettsforbund et webinar som bør interessere mange seiltrenere og foreldre. Temaet: «Uten barneidrett, ingen toppidrett».

Norsk idrett og norske prestasjoner vekker oppsikt i utlandet, og det er ingen tilfeldighet, mener Norges Idrettsforbund. Forbundets påstand er at uten en god barneidrett, ville ikke Norge hatt så mange gode toppidrettsutøvere. Gode rammer og kvalitet i barneidretten legger til rette for gode opplevelser, fellesskap, mestring og utvikling for barn og unge i hele landet, og dette er noe av nøkkelen til å lykkes i å utvikle idrettsutøvere på alle nivåer.

Prinsippet gjelder i alle idretter – også seiling.

– Men hva er det som gjør norsk barneidrett så bra og hva er god barneidrett?

Dette er noen av spørsmålene som vil bli tatt opp og diskutert på webinaret, som vil bestå av tre foredrag:

«Barn liker å konkurrere - foreldre liker å sammenligne»  ved Mads Andreassen, leder for idrettsfag og verdiarbeid i NIF.

«Hva er optimal barneidrett?» ved Espen Tønnessen, professor i treningsvitenskap ved Høyskolen Kristiania.

«God barneidrett i et fleridrettslag – Ottestadmodellen»  ved /Magnus Skulstad, barneidrettsansvarlig i Ottestad IL og landslagssjef U19 kvinner i innebandy.

Dette kan være godt å få med seg, og flere seiltrenere er allerede påmeldt til webinaret.

Temakvelden arrangeres av NIFs fag-team for barneidrett, som er et fagsamarbeid mellom alle idrettskretsene i NIF.Det er gratis å delta, og det hele gjennomføres på Teams. Påmelding via Min Idrett er nødvendig og påmeldingsfristen er 3. mai.