søndag, 02 juni 2019 14:31

Laser forblir OL-klasse

​LASER: Laser vil være OL-klasse også i 2024. [Foto: Morten Jensen] ​LASER: Laser vil være OL-klasse også i 2024. [Foto: Morten Jensen]

World Sailing bestemte på sitt halvårsmøte nylig at Laser skal fortsette som enmannsjolleklasse for damer og herrer i OL i 2024. Nordens stemmer gikk til RS Aero.

​Til tross for inngående tester og vurdering av en ekspertgruppe som rangerte RS Aero som det beste alternativet rent teknisk, og at anbefalingen fra World Sailings egen utstyrskomité gikk klart i favør av den samme enmannsjollen som OL-klasse i 2024, bestemte World Sailings råd (council) seg for å snu om på dette og fortsette med Laser Standard og Laser Radial for henholdsvis herrer og damer.

Avstemningen etterlot ingen tvil,. Som herreklasse fikk Laser Standard 36 stemmer og RS Aero 5, mens tilsvarende tall for damevalget var 37 og 4.

– Det var spesielt land i Asia og den delen av verdens som hadde mest imot å velge RS Aero som OL-båt, etter som denne jollen knapt finnes i de områdene – og at et valg av RS Aero av den grunn ville sette dem langt tilbake i OL-sammenheng, sier Tor Møinichen, som var Norges eneste delegat på World Sailings midtårsmøte i London.

Argumentet for RS Aero var å fornye enmannsjolleseilingen med en mer moderne og lettere båt. Og for å imøtegå argumentet om det store antallet Lasere som fins rundt om i verden, mente RS Aero-tilhengerne at det tross alt er et fåtall seilere som satser mot OL og at Laser med hell ville kunne brukes som rekrutteringsbåt til den nye OL-klassen.

Norden stemte for RS Aero

Tor Møinichen stilte som en av to som representerte grupperingen «Norden» i World Sailings råd. «Norden» består i denne sammenhengen av de nordiske og tre baltiske land.

– Jeg hadde på forhånd rådført meg med styret i Norges Seilforbund og sportssjef Rigo de Nijs om hva vi skulle stemme på, og vi i den nordiske gruppen var på forhånd enige om at vi prinsipielt skulle følge innstillingen til utstyrskomiteen. Vi stemte derfor på RS Aero som OL-klasse i 2024, sier Møinichen.

Council består av grupperinger av land fra hele verden. Størrelsen på seilforbundene i grupperingene er bestemmende for om gruppen har én, to eller tre stemmer. «Norden» har som nevnt to stemmer, hvilket betyr at det kun var tre andre stemmer som gikk til RS Aero under avstemningen.

Resultatet av avstemningen har vakt diskusjon i seilkretser. Det er blitt stilt spørsmål ved hvorfor World Sailings styrende organer bruker ressurser på en egen ekspertkomité og et omfattende arbeid for å vurdere utstyr opp mot hverandre, når de senere så til de grader går imot anbefalingen til sine egne eksperter.

Foilende brett?

Valget av tomannsjolle for seilgrenen mikset lag – dame og herre om bord i samme båt – ble imidlertid enstemmig vedtatt som 470-jollen. Samme utfall hadde avstemningen om kite-utstyr i OL; den var enstemmig. Der skal IKA Formula Kite Class, som er et foilende brett, benyttes. Det betyr at OL i 2024 vil inneholde to foilende klasser, Nacra 17 og kiten IKA.

Men det kan bli flere, for diskusjonen om hvilket brett som skal benyttes i 2024, er ikke avsluttet, og paradoksalt nok, kan man si, ble det besluttet å nedsette et ekspertutvalg som skal vurdere ulike brett-typer, og i en slik vurdering vil utvilsomt foilende brett dukke opp.

Så får man se da, om man der vil ende opp med en fornyelse eller gå for det eksisterende RS:X-brettet.

– Sjansen for at det blir en fornyelse der er nok større, fordi her er problemstillingen at det ikke seiles på RS:X-brett alle steder i verden og at utbredelsen er begrenset, sier Tor Møinichen.

Enighet om shorthanded-forløp

Når det gjelder den helt nye shorthanded-klassen i OL i 2024, ble man enige om at den båttypen man skal konkurrere i om OL-medaljene i 2024, ikke vil bli endelig bestemt før i desember 2023.

Først skal det innen 31. desember 2019 utarbeides en liste over båttyper som er innenfor rammene til den nye OL-klassen.

– Tanken er at da kan seilere rundt om i landene og verdensdelene trene og forberede seg i de båttypene som fins rundt der de er. Dette for å redusere kostnader og for forhindre at rike nasjoner kjøper opp et større antall båter som de tester, utvikler og får spesialkompetanse i – og på den måten får et stort forsprang på andre nasjoner, sier Møinichen.

Listen over båter vil etter hvert bli kortere når det nærmer seg OL, og på et tidspunkt vil det så bli definert hvilke båttyper det skal avholdes kvalifiseringsregattaer i. Og så, først i desember 2023 vil endelig OL-klasse bli bestemt. Under selve OL vil X antall like båter av denne typen bli stilt til rådighet for deltagerne.

OL-båten skal velges blant båtene på listen over kvalifiseringsklasser. Det er med andre ord ikke snakk om å konstruere og bygge en helt ny OL-båt til formålet.