tirsdag, 03 august 2021 07:29

BI Athletics kvalifisert for Champions League

BI ATHLETICS: Fra venstre Vegard Sandnes Sti, Anette Heldal, Vegard Sandnes Larsen og Jon Alexander Hvam sørget for finaleplass og Sardinia-tur for BI Athletics. BI ATHLETICS: Fra venstre Vegard Sandnes Sti, Anette Heldal, Vegard Sandnes Larsen og Jon Alexander Hvam sørget for finaleplass og Sardinia-tur for BI Athletics. FOTO: Lars Wehrmann/Sailing Champions League
Med 14. plass i kvalifiseringsrunden i Kiel er idrettslaget til BI-studentene, BI Athletics, kvalifisert for finalen i Sailing Champions League på Sardinia.

Det var friske forhold med vind opp mot 18 m/sek da den første av to kvalifiseringsrunder til finalen i Sailing Champions League på Sardinia fant sted i Kiel. To norske lag stilte til start: BI Athletics og Askøy Seilforening. 16 flighter ble gjennomført og til slutt stod studentene fra BI igjen på 14. plass. De 15 beste var kvalifiserte for finalen.

Seilerne fra Askøy måtte finne seg i å spille en litt mer beskjeden rolle og endte på 24. plass av de 25 lagene som stilte i kvalifiseringen.

Med BI Athletics’ kvalifiseringsplass får Norge to lag med i finalen, som foregår i Porto Cervo på Sardinia 7. til 10. oktober. Ligavinnerne i alle land får i år automatisk plass i finalen, og all den stund det ikke ble seilt noen seilsportsliga i 2020, tilfaller den finaleplassen Åsgårdstrand Seilforening, som vant ligaen i 2019.

Av de 16 flightene vant BI-studentene to, de hadde en annenplass og tre tredjeplasser. Laget bestod av Jon Alexander Hvam, Tobias Rabe Sti, Anette Heldal og Vegard Sandnes Larsen. For Askøy seilte Stian Soltvedt, Nils Olav Handegard, Erland Handegard og Torstein Hellebust.

Seieren gikk til Regattaclub Oberhofen fra Sveits foran to tyske seilforeninger. Danske Bandholm Sejlclub kom på en sterk 5. plass, mens også to finske seilforeninger kvalifiserte seg for finalen. Poul Elvstrøms gamle seilforening, Hellerup Sejlklubb, måtte se seg utslått, mens svenske Halmstad kom på plassen bak BI Athletics og kom med til Sardinia med et nødskrik.

Med mye vind ble seilasene en fysisk mestringsøvelse.

– Nivået internasjonalt er blitt veldig høyt, og vi ser at atletiske lag med god fysikk og teknsike ferdigheter hevder seg stadig bedre, kommenterer Magnus Hedemark, prosjektleder for den norske seilsportsligaen.

Resultatliste kvalifisering i Kiel

SCL212111141 9744 Askøy SF 1200
 FRISKE FORHOLD: Det var friske fohold under kvalifiseringen i Kiel, noe også seilerne fra Askøy fikk føle på. FOTO: Lars Wehrmann/Sailing Champions League