onsdag, 03 juli 2019 11:33

NM-tittel nr. 9 og 1 i Snipe

PÅ TOPP: Tre seilere på toppen av listene. Alexandra Wang (t.v) vant det åpne norgesmesterskapet sammen med spanjolen Damian Borras, mens Karen Kristoffersen og Jostein Grødem  tok hånd om gullmedaljene i NM. PÅ TOPP: Tre seilere på toppen av listene. Alexandra Wang (t.v) vant det åpne norgesmesterskapet sammen med spanjolen Damian Borras, mens Karen Kristoffersen og Jostein Grødem tok hånd om gullmedaljene i NM. FOTO: Åsgårdstrand Seilforening Facebook
Jostein Grødem tok sin niende NM-tittel da han vant gull i årets Snipe-NM sammen med Karen Kristoffersen. Hun fikk sin første NM-tittel i klassen.

​33 Snipe-lag hadde tatt veien til Vestlandet og Milde Båtlag, som stod for årets Snipe-NM. Det betød en oppgang på tre båter fra 2018, men det var åtte færre enn da Milde arrangerte NM i 2016.

Hva som imidlertid var helt identisk med NM i 2016, var at Jostein Grødem fra Åsgårdstrand kunne klyve til topps øverst på seierspallen. Denne gangen hadde han med seg Karen Kristoffersen i stedet for broren Asbjørn, som har vært hans faste makker siden han vant sin første NM-medalje i 2005.

Fem på rad

Årets NM-tittel var Jostein Grødems femte på rad og hans niende totalt i Snipe-klassen. For Karen Kristoffersen var det hennes første NM-gull. Hun har tidligere vunnet sølv i master-NM i Snipe sammen med Bård Sæthre fra Brevik i 2017. Det samme året vant Jostein og Karen for øvrig mesternes mester sammen med Asbjørn, Trym Markussen og Lise Gehrken. Så helt uvante med å ta gull sammen er de to ikke.

NM-sølvet gikk til Snipe-veteranen Totto Hartmann som etter mange års fravær gjorde come back i klassen i år. Man må helt tilbake til 1984 for å finne hans navn i NM-statistikkene. Etter NM-gull i både 1982 og 1983, ble det sølv i 1984. Da seilte han sammen med Erling Nesse – en seiler som også var å finne på årets resultatliste på 8. plass sammen med Helge Holmbek.

Totto Hartmann seilte sammen med Georg Vilhelm Vist Hartmann. Totto Hartmann har tidligere seilt for Bergens og Trondhjems Seilforening, men representerer nå Bærum Seilforening.

Bronsemedaljene gikk til hjemme-seilerne Trond Aarø og Jon Arild Tørresdal fra Milde, som derved vant sine første NM-medaljer i Snipe.

Best av alle

NM-et i Snipe var åpent, og alle de norske medaljørene måtte se seg slått av Damian Borras fra Spania, en svært erfaren og merittert seiler. Han hadde med seg Alexandra Wang, og de to vant det åpne mesterskapet, men kunne ikke ta i mot NM-medaljer. Det kunne imidlertid Alexandra gjøre i 2004. Da vant hun NM sammen med Karl Otto Book.