tirsdag, 06 august 2019 19:17

Mestermøte i Grimstad

FORSVARERE: August og Kamilla Austefjord har vunnet NM i Grimstadjolle to år på rad, og er favoritter i årets NM også. FORSVARERE: August og Kamilla Austefjord har vunnet NM i Grimstadjolle to år på rad, og er favoritter i årets NM også. FOTO: Grimstad Seilforening
Under NM i Grimstadjolle til helgen er det mange gamle og nye mestere i klassen som møtes til dyst.

Helt siden det ble satt i gang en offensiv for å pusse opp gamle Grimstadjoller og blåse liv i denne tradisjonsrike regattaklassen, har norgesmesterskapet i klassen blitt avholdt i Grimstad. Det første NM-et etter at Norges Seilforbund ble stiftet i 1970, fant sted i 1993 og årets NM foregår naturlig nok også i sørlandsbyen som båtklassen har sitt navn etter.

Grimstadjolle-klassen er den eneste klassen som uavbrutt har hatt NM-ene sine på ett og samme sted.

18 båter er per i dag påmeldt, og all den stund klassen klarte å mønstre 21 båter både i 2017 og 2016, er NM-statusen i boks. I 2018 startet 18 båter, men NM-reglene sier at NM-status er sikret dersom det har vært 20 båter eller flere i to av de tre siste årene før inneværende års NM.

Årets NM i Grimstad tegner til å bli et skikkelig mestermøte. Alle fjorårets NM-medaljører stiller til start med identisk mannskap. I tillegg kommer Lars Ingeberg, som nylig vant Sira Cup i 8 mR i England. Han har fra før 16 NM-medaljer i Grimstadjolle – og ble mester allerede i 1993 da Grimstajolle-klassens første NM (etter at Norges Seilforbund ble stiftet i 1970) ble avholdt.

Grimstadjolle-klassen har i alle år vært preget av gamle ringrever, men for noen år siden ble de utfordret av unge August Austefjord (22). Han slo dem alle i 2017, og sammen med kona Kamilla gjentok han bedriften i 2018. Det gjør duoen til favoritter i år også – og så må tidligere mestre og veteraner som Georgios Nikoltsis/Vidar Ljungstrøm og Bjarne Kristensen/Bård Sæthre finne seg i å være utfordrere sammen med Lars Ingeberg, som i NM seiler sammen med Bolette Sofie.

Av nevnte seilere kommer alle fra Grimstad, bortsett fra Bård Sæthre som representerer Brevik Seilforening.

Mesterskapet foregår som alltid på Groosefjorden og første start er lørdag 9. august klokka 11:00.