Det store kompetanse-løftet 2020/21

KUNNSKAP: Å kunne tilegne seg kunnskap for å kunne lære bort til andre, er en viktig del av kompetanseløftet til NSF. Fotot Morten Jensen
Norges Seilforbund presenterer nå et omfattende utdanningstilbud. – Målet er at norsk seiling skal komme styrket ut av koronakrisen i form av et formidabelt kompetanseløft, sier Per Christian Bordal.

Korona-krisen har snudd opp ned på mye – og for å redusere smitte, er mye aktivitet i hele samfunnet blitt stengt ned. Seilsporten har som de fleste andre idretter opplevd begrensninger når det gjelder utfoldelse og aktivitet. Det har blant annet ført til færre reiser og mer seiling lokalt i seilforeningene. Situasjonen har tvunget, men også inspirert, seilforeninger, klasseklubber og Norges Seilforbund til å tenke alternativt – og offensivt.

Koronatiden har dessuten bidratt til at hele Norge har fått øynene opp for hvilke muligheter som fins i form av digitale møteplasser. Teams og Zoom er blitt hverdagsord. Plutselig er ikke det å møte hverandre fysisk i et kurslokale, en nødvendighet. Midler er blitt frigjort, og Norges Seilforbund har sett det som en unik mulighet til å kunne gå ut med et større og bredere utdanningstilbud som vil kunne nå atskillig flere enn tidligere.

Et stort kompetanseløft

Nå er dette kurstilbudet mer eller mindre klart, og det er svært omfattende. Programmet starter i oktober og varer helt til april i 2021.

– Målet er at vi skal komme styrket ut av denne koronaperioden ved å lage kurs og seminarer som appellerer, og som kan gjennomføres med de begrensningene som vi nå har om dagen. Klarer vi å gjennomføre dette – og det skal vi klare – vil vi ha foretatt et betydelig løft for fremtiden for norsk seiling, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

Det aller meste vil foregå digitalt.

– Hele Norge har jo fått øynene opp for mulighetene som ligger i digitale møter. Nå er det ikke lenger snakk om at kursene skal være digitale, men om hvordan vi skal legge opp kursene for at de skal fungere best mulig digitalt, sier han.

Og dette vil det bli jobbet med kontinuerlig gjennom vinteren: Utnytte det digitale formatet på best mulig måte.

20160424 124308 MJP 2
 ARRANGØRER: Det er behov for folk som vil være med på å arrangere regattaer, og ikke minst er det behov for yngre krefter. Muligheten til å få nødvendig kompetanse er stor i vinter. FOTO: Morten Jensen

PROGRAM

Nedenunder finner du alle kursene. Oversikten vil kontinerlig bli oppdatert.

Trener 1 - Trenerløypa Seiling
Dato feb.02.2021 17:30 - feb.09.2021 21:30
49FX seilere snakker med trener

Trener 1 er første trinn innen trenerutdanningen i norsk idrett. Kurset er utformet av Trenerutvalget, i samarbeid med Norges Seilforbund og Norges idrettsforbund.

Dette kurset inneholder: En...

Forkurs regler Dommer
feb.10.2021 17:30 - 21:30

Regelkurs med fokus på Kappeilingsreglenes Definisjoner, del 1, Del 2, Del 4 og Del 5 Praktisk informasjon:

Forkurs regler for å kunne ta Dommerkurset 17.februar 2021. (

Dommerkurs 2021-1
feb.17.2021 17:30 - feb.25.2021 21:30

Dommerkurs på TEAMS over fire kvelder 17.30-21.30.

17 .og 18. februar samt 24 og 25. februar.
Foredragsholdere Tonny Vedeler- Jensen og Karl Petter Haugen
Husk at Forkurs Kappseilingsregler skal være...

Obligatorisk online oppdateringsseminar i ny regelbok for dommere og arrangører. Forbundsdommere og Regattasjefer må ta dette for å beholde lisensen. Går din kompetanse ut så må du ta et av de 3...

Trener 1 - Trenerløypa Seiling
mar.02.2021 17:30 - mar.06.2021 21:30
49FX seilere snakker med trener

Dette kurset inneholder: En...

Forkurs regler Forbundsommerkurs
mar.04.2021 17:30 - 21:30

Forkurs regler for å kunne ta Forbundsdommerkurset som starter 10.mars 2021.

Arrangør II -Seiling
mar.08.2021 17:30 - mar.11.2021 21:30
Startbåt i kappseilas arrangement

Seilforeninger har behov for kvalifiserte arrangører for å kunne avvikle arrangementer på en kvalitetsmessig tilfredsstillende måte for seilere lokalt, regionalt og nasjonalt. Arrangør II er...

Forbundsdommerkurs 2021
mar.10.2021 9:30 - mar.25.2021 10:00

Kurset er planlagt online på teams.

Foredragsholdere Tonny Vedeler- Jensen og Karl Petter Haugen

Banedommerkurs 2021
mar.14.2021 9:30 - 18:00

Kurset er foreløpig planlagt fysisk i Oslo. Corona restriksjoner kan endre på dette.Beksjed om alternativ gjennomføring vil bli gitt i løpet av februar/mars 2021.

Oppfriskningskurs vil også bli...

Direktedommerkurs 2021
mar.20.2021 9:30 - mar.21.2021 16:00

Dette kurset er også åpent for alle som allerede er direktedommere som en eksamensfri gjenoppfriskning. De fleste har jo ikke fått dømt så mye i 2020.

Foredragsholdere Harald Sørensen, Tor Møinichen og Karl...

Regattasjef - Seiling
mar.22.2021 17:30 - mar.30.2021 21:30
Startbåt i kappseilas arrangement