Snart starter seilsesongen med mange nye seilere, og for å hjelpe dem trengs interesserte som vil bistå – og som ikke bare vil være tilskuere til barnas aktivitet. Ta et trenerkurs i barneidrett!

Dette helt grunnleggende kurset er det aller første på trenerstigen som kalles Trenerløypa, og det handler i korthet om hvordan man skal legge til rette for god aktivitet slik at barna opplever glede, trygghet og mestring mens de leker seg inn i seilingen!

Kurset, som går over to kvelder fra kl 18 til 21 på Teams, foregår 16. og 17. april – altså tirsdag og onsdag kveld denne uken.Dette er vårens siste mulighet til å kunne bli barneidrettstrener i seiling, så benytt sjansen!

Etter de innledende Teams-møtene følger to praksiskvelder i egen seilforening og litt e-læring på nettet. Når du er ferdig med kurset, for du en attest på det. Utdanningen egner seg for alle som ønsker å trene barn i alderen 6–12 år – enten på nybegynnernivå i seilforening eller under foreningens sommerskoler.

Utdanningen tar for seg temaer som trenerrollen, mestring, trygghet, treningsorganisering, idrettens verdigrunnlag, barns utvikling og seilglede.

Norges Seilforbund har som mål at alle barn skal møtes av en kvalifisert trener, fordi det første møtet med seilingen også legger grunnlaget for livslang seilglede.

– Vi håper derfor på et fulltallig kurs med deltakere som vil hjelpe oss i å nå denne visjonen, sier Emilie Kathrin Vabø i NSF.

Deltakelse på kurset fordrer påmelding via Norges Idrettsforbunds portal Min Idrett. Der kan du også lese ytterligere detaljer om kurset. Deltakeravgiften din dekkes som regel av seilforeningen din, som vil nyte godt av den kompetansen du opparbeider deg..