Hvilket universitet har det beste laget i seiling? Det vil bli avgjort 6. oktober for da skal årets mestre i student-NM kåres i Oslo.

Interessen for seiling har økt betraktelig blant studenter i de senere årene, og mye av æren for det må nok «oppfinnelsen» ligaseiling ta. At deltakelse ikke krever egen båt, at et arrangement har begrenset varighet og at det er sosialt passer studenter som hånd i hanske.

I seilsportsligaen har det i de senere årene deltatt tre lag fra NTNU og BI, og det har vært tiltakende lokal aktivitet rundt om på universiteter og høyskoler. En stor andel av deltakerne i seilsportsligaen er dessuten mellom 20 og 30 år – noe som jo nettopp er «student-alderen».

Student-NM i Oslo

Nå får studentene sitt eget NM, og det vil selvfølgelig foregå som ligaseiling. Oslo Seilforening er arrangør i samarbeid med studentene selv.  De lover «årets morsomste norgesmesterskap» med spennende seiling og et solid sosialt tilsnitt.

– Vårt mål er å gjøre mesterskapet så inkluderende og rekrutteringsvennlig som mulig. Derfor oppfordrer vi studenter til å samle vennegjengen og stille lag uansett bakgrunn og erfaring. Spre ordet til alle du kjenner, venner, familie eller naboer, vi håper på så mange lag som mulig. Det eneste du trenger å ta med er egen flytevest.

Spesielt appelleres det til alle som skal begynne å studere kommende høst om å melde i fra om sine studieplaner og studiested slik at de kan bli en del av et studentlag. Man er jo midt i inkluderingsfasen ved høyskolene når NM-et går av stabelen, og det er jo en god anledning til å bli kjent med hverandre.

For å delta i mesterskapet må laget bestå av fire seilere der tre må være gyldig registrert for semesteret ved et norsk universitet eller en høyskole, og alle på laget må være medlemmer av samme studentidrettslag.

Lang tradisjon

Student-NM er ingen nyhet i seg selv. Skoleseilaser og studentmesterskap er blitt arrangert i en årrekke. Skoleseilaser var store, årlige arrangementer på 1950- og 1960-tallet før det etter hvert smått om sen døde ut. Senere har det vært arrangert sporadiske studentmesterskap i ulike formater – og det har vært norske studentlag som har deltatt i student-VM. Med ligaformatet og stadig flere foreningseide båter ligger utvilsomt forholdene nå til rette for å gjenoppta student-NM på mer permanent og årlig basis.

Vinnerne av årets student-NM får også plass i Mesternes Mesterskap, som foregår helgen etter. Det blir med andre ord to travle helger for vinnerlaget…

Du finner mer informasjon om mesterskapet hos NTNUi.