Med et norsk OL-lag der alle seilerne på laget er ranket blant verdens syv beste seilere, går vi mot svært spennende OL-dager. Her følger noen ord om hvordan du kan følge de norske seilerne under OL.

TV-bilder fra OL i Frankrike sendes i tre kanaler. NRK sender fiidrett og løpsøvelser, TV Norge er hovedkanalen for de øvrige OL-øvelsene og på strømmetjenesten Max sendes de aller fleste øvelsene direkte.

–I alt blir det 3800 timer direktesendt sport. TVNorge og Max, sammen med Eurosport, vil være der man kan følge hvert øyeblikk, hver medalje, hver idrettsutøver og hvert lag fra OL i Paris, skriver Warner Bros. Discovery, som har OL-rettighetene, i en pressemelding.

Regattaene i Marseilles vil bli strømmet på Max. Dette er en kanal som krever abonnement. Månedsprisen varierer fra 89 til 159 kroner avhengig av hvor mye innhold man ønsker, men de tre pris-alternativene inkluderer alle Paris-OL.

Regattaene vil bli kommentert av Bjørnar Erikstad og Tiril Bue, som imponerte mange – ikke bare interesserte seilere, men også proffe sportskommentatorer – da de kommenterte seilingen under OL i Japan for tre år siden.Copy of 655A3730KOMMENTATORER: Tiril Bue og Bjørnar Erikstad vil kommentere seilsendingene fra Marseilles på strømmetjenesten Max.

– Vi skal kommentere seil-sendingene hver dag, men først og fremst de klassene der de norske seilerne deltar, sier Bjørnar Erikstad.

Han tror også at dersom de norske seilerne nærmer seg medaljemuligheter, kan regattaene bli løftet frem i lineært TV. Det vil si i direktesendinger på TV Norge. Og dersom de norske seilerne gjør det godt, vil nok også kveldssendingene med oppsummeringer og kommentarer kunne inneholde seiling – og da både på TV Norge og NRK.

Men altså – vil du ha med deg alt om seilingen i OL, er det strømmetjenesten Max som gjelder.

Resultater og medier

På det internasjonale seilforbundets nettside vil du finne resultater  og en plan for når de ulike seilasene skal foregå. Der vil du nok også kunne lese diverse nyheter fra seildelen i OL.

På NSFs egen nettside vil vi også følge de norske seilernes ferd igjennom OL-seilasene, forhåpentlig krydret med kommentarer fra trenere og ledere som er på plass i Marseilles.

Det vil ganske sikkert også dukke opp kommentarer og innhold på NSFs kanaler i sosiale medier; på Facebook og Instagram

Norges Seilforbund på Facebook - På Instagram er kontoen: @seilforbundet

Det norske landslaget på Facebook - På Instagram er kontoen: @norwegiansailingteam

I den grad de har tid og overskudd vil kanske også noen av de norske seilerne by på inntrykk fra OL i sine egne sosiale kanaler. Du kan lese mer om de norske utøverne på det norske landslagets nettside. På hver av utøver-sidene finner du link til seilernes SoMe-kanaler og link til deres World Sailing-profil og CV.

Dersom de norske seilerne gjør det godt, vil forhåpentlig også de store mediehusene; Aftenposten, VG, Dagbladet, Dagsavisen og så videre løfte frem seilerne og deres innsats.  Det får vi håpe på.

Tønsbergs Blad og Øyene vil nok følge sine lokale håp i Helene Næss og Marie Rønningen, og Akershus Amtstidene vil sikkert vie seilingen til sin lokale helt fra Drøbak, Hermann Tomasgaard, oppmerksomhet.

Gjør en innsats for seilsporten!

Til slutt: Alle dere som vil følge OL-seilingen og føler seg kallet til å poste noe i sine egne kanaler, dere kan også gjøre en innsats for å løfte frem seilsporten – og seiling som OL-gren. Det kan gjøres ved å tag’e innlegg man publiserer med de av disse tag-ene som passer til innoldet man poster:

• #Paris2024Sailing
  • #Paris2024
  • #Olympics
  • #womenswindsurfing
  • #womensdinghy
  • #womensskiff
  • #mensdinghy

Bakgrunnen for denne oppfordringen er at ved siden av å være konkurranser om ære og medaljer, er OL først og fremst underholdning. Og den internasjonale olympiske komiteen, IOC, ønsker at OL skal inneholde idrettsgrener som appellerer til engasjement og har et stort publikum. Dette blir nøye målt under OL i seerantall, medieoppslag og aktivitet i sosiale medier. Og tag-ene nevnt over, er blant dem som inngår i målingene.

Seilsporten er en av OL-idrettene IOC har under lupen og som står utsatt til med tanke på en fremtidig sammensetting av OL-idretter, og derfor er det viktig for seilsporten og World Sailing å kunne vise til stor interesse og oppslutning om sporten.

Så poster du noe om OL-seilingen – bruk tag-ene!