Kommende helg og i neste uke vil Sandefjordsfjorden bli fylt med 200 seilere som konkurrerer i WASZP og iQFOiL. Det er NM denne helgen og WASZP Games i den påfølgende uken.

Det hele starter allerede nå til helgen med norgesmesterskap for iQFOiL og WASZP. Opptil 120 WASZP- og 20 iQFOiL-seilere vil være i aksjon lørdag og søndag der norgesmesterne i WASZP og iQFOiL kåres på søndag ettermiddag. I begge klassene er det et åpent for seilere fra andre nasjoner kan delta, men om NM-tittelen kjemper kun de norske seilerne.

Mandag 5. august er det så åpningsseremoni for WASZP Games 2024, et verdensmesterskap for WASZP-seilere. Regattaen er fulltegnet – og ble det på rekordtid – med 180 seilere fra 20 nasjoner!

– Sandefjord Seilforening har jobbet hardt det siste året for å komme i mål, og vi er nå klare for et spektakulært mesterskap! Å få 180 foilende joller til å starte på samme tidspunkt, vil vi påstå er verdensrekord og noe som aldri er blitt gjort før! Tirsdag formiddag den 6. august skjer det, sier Viggo Holm, som er pressesjef i Sandefjord Seilforening.

Norge har favoritter i både dame- og herre klassen med tidligere europamestere og europacup-vinnere fra Norge. I dameklassen er de beste fra arrangørforeningen i Sandefjord. Søstrene Nora og Hedvig Doksrød vil nok kjempe side om side – og med nebb og klør – for å hente gullet hjem til Sandefjord.

I herreklassen er Markus Berthet fra KNS stor favoritt som regjerende europamester fra 2023.

– Vi i Sandefjord Seilforening gleder oss stort til å gjennomføre mesterskapet. Publikum er hjertelig velkommen til å besøke oss ute på Seilerholmen der vi har tilhold. Det vil gå shutteltransport til holmen fra Granholmen. Her er det bare å møte opp og vente på plass, sier Holm.

Omfattende sikkerhetstiltak

Med 180 foilende joller som kan oppnå en hastigheter på godt over 20 knop, er det nødvendig med gode sikkerhetstiltak for å ivareta sikkerheten til seilerne og publikum. Tiltakene er påkrevd av Kystverket, og dette er tiltak Sandefjord Seilforening har gode erfaringer med fra tidligere år.

– Det vil være sikringsbåter på banene som vil dirigere passerende trafikk, samt at de vil gripe inn om situasjoner skulle oppstå. Vi håper at publikum er med på å skape et bra mesterskap sammen med oss og vil følge de rådene og den anvisningen vi har laget.

Publikum finner all nødvendig informasjon på egen side for dem:

SANDEFJORD SEILFORENING - Publikum (sandefjordseilforening.no)

– Ett viktig punkt for passerende båter som er så uheldige og havner midt i veien, er: Stopp båten – ligg i ro – og vent på bistand fra en av våre sikringsbåter. Seilerne har kontroll på seg og sitt, så det beste en båt som er kommet inn i regattabanen gjør, er å legge seg i ro, råder Viggo Holm.