I skyggen av OL har Norge fått en gull- og en sølvmedaljør i WASZP World Games – vunnet i et mesterskap arrangert i Sandefjord som har overgått det meste.

I konkurranse med nærmere 160 andre seilere klarte Hedvig Doksrød (17) fra Sandefjord og Markus Berthet (21) fra KNS å vinne gull og sølv i WASZP World Games, som er WASZP-klassens form for «VM»*. Det skjedde på hjemmebane i Sandefjord, der Sandefjord Seilforening stod for et gedigent mesterskap – helt på internasjonalt nivå.

Hedvig la grunnlaget sitt når vinden innledningsvis var relativt lett, og hun måtte kjempe med nebb og klør på avslutningsdagen i frisk vind for å holde på ledelsen.

– Jeg seiler godt i lett vind, men jeg strever litt mer i mye vind. Heldigvis opparbeidet jeg meg et godt forsprang da det ikke blåste så mye, og jeg bestemte meg for å holde fokus og seile som jeg pleier da det blåste mye den siste dagen, sa Hedvig etter at gullmedaljen var en realitet.

Rivalene bak henne var også norske, så den norske innsatsen i kvinneklassen var ytterst solid. Marie Butler Wang (20) fra Tønsberg vant sølv mens Hedvigs storesøster, Nora (20), vant bronsen. 21 seiler fra ni nasjoner deltok i kvinneklassen.

I tillegg til de tre norske medaljørene kom Mathilde Bregner Robertstad (21) fra Tønsberg på 5. plass. Foran seg hadde hun en amerikansk seiler og bak seg to australske.

Sølv i herreklassen

Markus kjempet hardt med danske Magnus Overback om gullet. Kun to poeng skilte de to da siste seilas var unnagjort, en seilas Markus for øvrig vant. Markus hadde en imponerende jevn serie og kunne tåle en bom mot slutten uten å tape for mye terreng. Hans danske konkurrent hadde et «black flag» og var mer utsatt for å gjøre en bommert – noe som lett kan skje i frisk vind og mot slutten av et mesterskap.

Magnus Overbeck holdt seg imidlertid på foilene helt til siste slutt og vant. Ned til bronsemedaljen bak Markus var det 15 poeng, og den medaljen gikk til Federico Bergamasco.

– Jeg er veldig fornøyd med å ha seilt en så jevn og god serie uten misser, ikke minst fordi nivået i klassen er skyhøyt. Det har hevet seg atskillige hakk siden i fjor, sa Markus da han ble intervjuet av Christian Ruscetta for KNS.

Nest beste norske seiler ble Anders Hylen Klippenberg (31) fra KNS på en 12. plass, mens  Victor Lööf (15) fra Tønsberg seilte inn til 19. plass og ble med det beste junior over all i U18-klassen.

I WASZP seiler damer og herrer i samme klasse, og de vel 140 seilerne i 8,2 kvm-klassen ble delt inn i to grupper av drøyt 70 seilere. Å holde seg blant de ti nbeste i så godt som hver eneste seilas, noe Markus gjorde, er imponerende.

I klassen for seilere med mindre seil, 5,9 eller 6,2 kvm, ble Martinius Melleby Hopstock (14) fra Arendal nummer fire over all som eneste norske deltaker.Markus BerthetEKSTRARUNDE: Markus Berthet kunne ta seg en ekstra runde med det norske flagget etter at sølvet var i boks. FOTO: KNS

City of Foils

For Sandefjord Seilforening var WASZP World Games foreningens til nå største løft – et løft de klarte å ta med bravour. Det har vanket mange lovord etter arrangementet.

– Jeg er mildt sagt imponert over hva Sandefjord Seilforening har fått til. De har hatt store ambisjoner og satt seg høye mål – som alle er blitt innfridd. En stor takk fra Norges Seilforbund til Sandefjord Seilforening der frivillige har nedlagt tusenvis av timer for å gjennomføre denne seilfesten for 160 glade, flygende seilentusiaster, sier Per Christian Bordal i NSF.

Hovedstaden i New Zealand der seiling er nasjonalidretten, Auckland, kalles «City of Sails». Nå kaller generalsekretær Bordal Sandefjord for «City of Foils». Det er nok et tilnavn byen godt kan tåle.

– WASZP-en kom flygende inn i norsk seilsport for en del år siden. Jollen har vært med på å beholde langt flere i seiling lenger. Miljøet har utviklet fremoverlente seilformater som flere tar etter, og jeg håper klassen utvikler seg videre som en sterk og kreativ klasse i norsk seilsport, sier Bordal.City of foils 1700CITY OF FOILS: Sandefjord vil fra nå av bli kalt «City of Foils» – ikke bare av deltakerne i WASZP World Games, men kanskje også av kreative sjeler som vil bygge videre på Sandefjord Seilforenings suksess. FOTO: James Tomlinson

God planlegging ga godt arrangement

Henrik Wigers Larsen var «importert« fra Bergen for å være «Race Officer», og han fikk bivåne på nært hold den innsatsen Sandefjord Seilforening la ned for å få mesterskapet mesterlig i havn.

– Det å arrangere et «verdensmesterskap» er en stor oppgave. Det krever god planlegging, gode fasiliteter og en god stab med frivillige ressurser. Sandefjord Seilforening viste med glans at alle puslebitene var på plass da 160 WASZP-er kjempet om gullet med Seilerholmen som utgangspunkt, sier han.SeilerholmenSEILERHOLMEN: Øya til Sandefjord Seilforening levde virkelig opp til sitt navn under WASXP World Games. FOTO: James Tomlinson

– Med de beste rammebetingelser som utgangspunkt fikk regattakomiteen mulighet til å levere rettferdige seilaser med den kvalitet et World Games fortjener. Fra skippermøtet om morgenen til siste målgang ble alt utført i henhold til en vel gjennomtenkt plan.

Alt var klarlagt på forhånd: Hvilke baneområde som skulle brukes i ulike forhold, hvem som skulle legge ulike merker, hvem som skulle være i komiteebåtene, hvem som hadde ansvar for utstyr og så videre.

– Alt var gjennomtenkt på forhånd og det kom aldri noen overraskelser. Foreningen hadde ene og alene fokus på å levere alt med kvalitet. Er plan A god nok, så trenger man ingen plan B, sier Henrik Wigers Larsen.

Stolte arrangører

– Jeg er ekstremt stolt av hva vi har fått til her i Sandefjord, og jeg vil rette en stor takk til alle våre fantastiske frivillige som har stått på døgnet rundt for arrangementet., sier en rørt Espen Berg, leder i Sandefjord Seilforening.

Det er også andre som har tilrettelegge for at det skulle bli et vellykket mesterskap:

– Jeg må også takke våre støttespillere i ROCKWOOL, Jotun og Nordocks samt den internasjonale klasseklubben for WASZP. Med slike på laget blir det svært mye lettere å få et arrangement til å gå rundt på en god måte. Vi har også fått låne VHF-radioer fra Jotron. De har vært et viktig element i sikringsarbeidet, sier lederen i Sandefjord.

Også den internasjonale klasseklubben for WASZP var svært godt fornøyd med arrangementet. I en nyhetsbulletin etter mesterskapets tredje dag, skrev de dette:

«The third day of the 2024 International WASZP Games delivered one of the most extraordinary days of WASZP racing ever seen—a day that will be etched in the memories of the sailors and spectators and a day that transcended the sport of sailing and foiling. It was nothing short of epic.»

Generalsekretær Per Christian Bordal mener at WASZP-mesterskapet i Sandefjord viser at det kan arrangeres store mesterskap i lokale miljøer i Norge. Det har ikke vært så vanlig, for KNS har vært en foregangsforening som har tatt på seg de tyngste og største arrangementene her til lands. WASZP World Games er et av de større internasjonale mesterskapene som er blitt arrangert i Norge i senere tid.

Henrik Wigers Larsen, som også er «rektor» for NSF Akademiet, ser gjerne at erfaringene fra Sandefjord spres over det ganske land når kurssesongen settes i gang til høsten.

– Fra et kompetanseperspektiv viser et så stort arrangement med tydelighet at forståelse og respekt for viktigheten av hverandres roller er nøkkelen til suksess. Dette skapes gjennom deltagelse på kurs og seminarer der erfaringer, tips og triks  og formelle prosedyrer gjennomgås.

454731335 1072413364886236 6146164579344878818 n160 WASZPER: Det er spektakulært å se WASZP-er sette i gang i frisk vind. FOTO: James Tomlinson.

*WASZP er ikke en internasjonal klasse godkjent av det internasjonale seilforbundet (World Sailing), noe klassen heller ikke ønsker å være. Klassen oppfyller følgelig ikke de kravene som World Sailing stiller til et VM. Klassen kan derfor ikke kalle en vinner for en «verdensmester».