Mens Arendal by for tiden koker av politikk, næringsliv, diskusjon og relasjon, gjør seilerne seg klare til å gjøre opp seg imellom i seilsportsligaens 3. runde.

Det er ikke bare samfunnstoppene i landet som har tatt turen til Arendal og Arendalsuka. Høsten er også i gang med et brak for seilerne, og vi står foran høstens kanskje aller største seilerhelg. Over 140 seilere skal i gang i Arendal i seilsportsligaen lørdag og seile midt i begivenhetenes sentrum, samtidig som det skal kåres ni nye norgesmestre rundt om i landet.

Det siste er med på å sette sitt preg på deltakerlisten i seilsportsligaen, for flere av lagene kommer med helt nye seilere som debuterer som ligaseilere. «Gamle travere» på flere av lagene har valgt å seile NM. Det vil kunne bidra til ny spenning og omrokkeringer på ligatabellene i eliteserien og 1. divisjon.

At seilsportsligaen nå går inn i sin tredje runde, betyr at kampen om plassene til Sailing Champions League, opprykk og nedrykk skjerpes. Og denne spenningen kan du følge direkte på Norges Seilforbunds Youtube-kanal. Eliteserien overføres direkte både lørdag og søndag. Begge dagene starter sendingen klokka 12:00.AeroDIREKTE: Eliteserien kan følges direkte med kvalifiserte kommentatorer direkte fra kl 12 både lørdag og søndag. FOTO: Trond R. Teigen

Sterkt firkløver i têt

Eliteserien ledes av Tønsberg Seilforening, og med det knallsterke laget de stiller med i Tønsberg, må de finne seg i å være favoritter til å kunne øke den ledelsen etter at stevnet i Arendal er unnagjort. De stiller med det samme laget som ble nummer to i forrige ligarunde; Jostein Frederick Aker, Magnus Behrens, Emil August Dagsberg og Jørgen Smith-Meyer.

I Tønsberg der ligaens andre runde foregikk, ble hjemmelaget slått av Åsgårdstrand, som ligger på plassen bak Tønsberg sammenlagt, men Åsgårdstrand har et noe annet lag denne gangen. Svært rutinerte Jostein Grødem mangler, men av lagets to nestorer er Karl Otto Book fortsatt med. Han har med seg Mattis Aleksander Sandsgård og Sindre Sørebø, som også var med i Tønsberg, samt Maren M. Book og Edward P. Lysberg.ÅsgårdstrandVIL GI ALT: Åsgårdstrand-seilerne vil nok være villige til å gi alt for å gå til topps i Arendal. FOTO: Trond R. Teigen

Oslofjorden Seilklubb ligger på 3. plass og stiller med store deler av laget fra Tønsberg, mens også Grimstad på 4. plass har store deler av sin faste stamme på plass i laget som har tatt svippturen til Arendal. Giorgios Nikoltsis har erstattet August Austefjord, som denne helgen har valgt å seile Soling-NM i Tønsberg.

Det vil ikke være noen overraskelse dersom disse lagene styrker sine aksjer til å kunne seile Sailing Champions League til neste år, i løpet av denne helgen. De fremste til å kunne utfordre dette firkløveret i Arendal, vil trolig være Larvik, Ålesunds og Arendals Seilforening.

Mest utsatt for å måtte rykke ned til 1. divisjon til neste år er, NTNUI, Nesodden, Florø og Horten Seilforening. Men det er få – om ingen – poeng opp til foreningene foran dem på tabellen, så her kan det bli store endringer etter helgens seiling. Selv Ran Seilforening som ligger på 6. plass, skal ikke føle seg for trygg til ikke å bli trukket inn i kampen om å unngå nedrykk.

Holder seiersrekken?

I 1. divisjon har Drøbaksund Seilforening tatt en klar ledelse etter å ha vunnet begge de foregående serierundene. Laget har hatt svært meritterte seilere som tungvektere i hver av rundene; Anders Pedersen i 1. runde og Uffe Tomasgaard i andre runde. I tredje runde er det Kristian Hammarstrøm som representerer lagets rutine. Han har med seg Alexander Rocha Rosenkilde, Ruben Rosenkilde og Arthur Visedo Eriksen.

Nærmeste utfordrer til Drøbaksund er Lillesand Seilforening, som kan vise til to 3. plasser i de foregående rundene. De stiller med et solid ligalag også denne gangen med Thomas Frigstad og Aleksander Gauslaa som har deltatt i begge de foregående rundene. I tillegg utgjøres laget av Nils August Jakobsen og Erlend Nøss Rustekaas.

Med 2. og 4. plass i de foregående rundene har Stavanger Seilforening like mange poeng som Lillesand, men de kommer med  et nesten helt nytt lag til Arendal. Kun Gabriel Scherer er igjen fra laget i Tønsberg. De øvrige tre er Anders Lindemark, Markus Hammerø Hagen og Ola Kleven.

Askøy og Bundefjorden følger nærmest de tre lagene i têt, og de kjemper følgelig om den fjerde og siste opprykksplassen til eliteserien i 2025. Den kampen vil nok flere være med i, for det er få poeng helt ned til 10. plassen som før Arendal-stevnet, innehas av Molde Seilforening.

Det er duket for en spennende seilsportsliga-helg i Arendal.