I eliteserien i seilsportsligaen har tre lag skilt seg ut etter at 3. runde ble gjennomført i Arendal. Tre lag har også skilt seg ut i toppen av 1. divisjon.

Når kampen om å gå til topps i eliteserien skal utkjempes på Mjøsa 14. og 15. september, vil den stå mellom Tønsberg Seilforening, Åsgårdstrand Seilforening og Oslofjorden Seilklubb. De tre foreningene var også de tre beste i Arendal, noe som betød at de nå har opparbeidet seg et poengmessig forsprang til nærmeste utfordrer, som er Grimstad Seilforening på 4. plass.

Og av de tre har Tønsberg klart å tilrive seg et forsprang på fire poeng til Åsgårdstrand. Det gjør laget til favoritt til å inta den øverste posisjonen når lagene møtes igjen i ferskvann utenfor Lillehammer. Jostein Frederick Aker, Magnus Behrens og Jørgen Smith-Meyer har utgjort stammen til Tønsberg-laget – de tre har seilt alle rundene. De øvrige som har bidratt til å bringe laget til topps så langt, har vært Georg Ellila og Emil August Dagsberg.

Laget har mesterlig nedkjempet Åsgårdstrands topptunge forhåndsfavoritt-lag med Jostein Grødem og Karl Otto Book som ankermenn i to av de tre rundene. Oslofjorden har vært jevnheten selv gjennom alle de tre rundene, noe som har sikret laget en god 3. plass.

Før siste runde har Tønsberg 4 poeng, Åsgårdstrand 8 og Oslofjorden 9. Deretter følger Grimstad med 16 poeng.

I bunnen av eliteserien ligger Horten, Nesodden, Trondhjem og Florø mest utsatt til for å måtte rykke ned til 1. divisjon i 2025. KNS, Moss og Ran er de lagene som ligger nærmest i å bli trukket inn i nedrykksstriden.

Se fullstendig tabell

Imponerende debutanter

Også i 1. divisjon er det tre lag som har skilt seg litt ut fra de øvrige. Debut-laget fra Drøbaksund Seilforening har imponert og topper tabellen foran Lillesand Seilforening, som imidlertid vant siste runde i Arendal etter at Drøbaksund hadde vunnet de to første. Stavanger Seilforening er det tredje laget som har pekt seg ut. 4, 7 og 10 poeng har de tre lagene etter tre runder, og de ligger dermed godt an til å kunne kapre tre av de fire opprykksplassene til eliteserien. Ned til 4. plassen er det hele åtte poeng.53935079301 0d665c06cf oVANT: Lillesand Seilforening vant 1. divisjon i Arendal og ligger godt an til å rykke opp i eliteserien igjen. FOTO: Trond R. Teigen

Bundefjorden Seilforening ligger best an til å ta den 4. opprykksplassen, men foreningen ligger á poeng med Askøy. Begge har 18 poeng. Rett bak har Soon Seilforening, som tok 3. plassen i Arendal og er godt i siget, 20 poeng.

Kun ett poeng bak Soon følger Sandefjord Seilforening. Foreningen, som gjennomført i alle år har stilt med et rent damelag har i flere år vært med og slåss om opprykksplass, men laget har hvert år kommet litt til kort. Kanskje lykkes de i år? Kampen om den fjerde opprykksplassen blir uansett spennende.

Se fullstendig tabell

Ulik dame-utvikling

I eliteserien i Arendal deltok det kun ti damer på de 15 lagene. Det er den laveste prosentandelen noen gang i eliteserien. I år har utviklingen gått i en retning som har resultert i færre og færre damer. I 1. runde seilte 20 damer, i 2. runde seilte 12 – og i Arendal altså 10. KNS reddet denne runden i eliteserien fra å bli fullstendig dominert av menn ved å stille med et rent damelag.KNS damelagDAMELAG: KNS reddet dameandelen i eliteserien fra «katastrofe» i Arendal ved å stille med et rent damelag. FOTO: Trond R. Teigen

I 1. divisjon er utviklingen en helt annen. Også i den divisjonen startet det med 20 damer i første runde, men det økte til 22 i andre runde og videre til 26 damer i Arendal. Verdt å merke seg er at av de 18 lagene i 1. divisjon, var fire av lagene rene damelag; Asker, Oslo, Sandefjord og Bergen. Totalt sett deltok det fem rene damelag i tredje runde av seilsportsligaen. Det er mer enn noen gang. Går utviklingen i retning av at damene må stille med rene damelag for å slippe til?

Uttrykt i prosent var dameandelen i eliteserien 15,6 i Arendal. I 1. divisjon var dameandelen 36,6 prosent. Av de to divisjonenes i alt 33 lag, er det 11 lag som til nå ikke har sluppet til noen damer på laget sitt.SupportereSUPPORTERE: Når lagene begynner å få supporterklubber på land, kan man virkelig begynne å snakke om ligaseiling som publikumsidrett! FOTO: Trond R. Teigen