2025 er friluftslivets år, og for å gi dette året innhold, har Gjensidigestiftelsen avsatt 50 millioner kroner i støtte til ulike prosjekter. To av disse millionene har tilfalt prosjektet «Et hav av opplevelser».

Norges Seilforbund er medlem av Norsk Friluftsliv som står i bresjen for friluftslivets år 2025. Medlem i Norsk Friluftsliv er også Norges Padleforbund og Norges Dykkerforbund, og initiert av generalsekretær Per Christian Bordal i NSF har de tre forbundene gått sammen om prosjektet «Et hav av opplevelser».

– 80 prosent av Norges befolkning bor i en kystkommune og har sjøen som sitt nære friluftsområde nærmest rett utenfor stuedøra. Da er det jo naturlig å forsøke å skape aktivitet og tilbud på denne arenaen, og sammen med padleforbundet og dykkerforbundet, som vi har som nærmeste naboerher på kontoret på Ullevål, kom vi frem til et fellesprosjekt som vi har kalt «Et hav av opplevelser», forteller Bordal.

En levende arena for friluftsliv

Gjensidigestiftelsen flagget at de ville støtte tiltak i friluftslivets år, og en søknad fra de tre forbundene har nå resultert i to millioner kroner til støtte av gjennomføringen av prosjektet «Et hav av opplevelser».

I prosjektbeskrivelsen står det:

Dette prosjektet tar sikte på å transformere norsk kystlinje til en levende arena for friluftsliv, åpent og tilgjengelig for alle.

Dette skal fremmes gjennom en landsdekkende holdningskampanje og aktiviteter langs hele kysten, og målsettingen er å vekke en nasjonal bevissthet og en fornyet interesse for de mulighetene som hele den nære kystlinjen tilbyr. Med andre ord at man ønsker at mange vil søke mot kysten og vannet når de skal ut i friluft. Og da er seiling, padling og dykking gode alternativer.

– Friluftsliv handler jo ikke bare om å gå turer i fjellet, på viddene eller i skogen. De fleste av oss bor jo faktisk i nærheten av vannet, og vi ønsker å fremme et friluftslivsom kan utøves i og ved sjøen. Spesielt ønsker vi å rette kampanjen mot de som i dag har begrenset tilgang til eller erfaring med friluftsliv ved vannet, sier Per Christian.

Vil øke tilgjengeligheten

Prosjektet tar sikte på å engasjere 130 til 150 foreninger langs hele kysten og som holder til ved de største innsjøene.

– Vi vil vise frem at padling, dykking og seiling ikke er så vanskelig tilgjengelig som mange tror gjennom bruk av utstyr som alle våre medlemsforeninger eier.

Per Christian nevner også opp en rekke andre effekter av prosjektet; at alle involverte og frivillige vil heve sin kompetanse på ulike områder, kampanjenen vil bidra til økt samfunns- og miljøbevissthet og gi samhold i foreningene som blir involvert i kampanjen.

Det legges vekt på at prosjektet skal være bærekraftig, for det er ikke meningen at økt aktivitet skal føre til produksjon av mye nytt utstyr. Målet er i utgangspunktet å bruke det utstyret som fins.

Prosjektbeskrivelsen konkluderer:

Vi er overbeviste om at «Et av av opplevelser» kan endre folks holdninger når det gjelder kysten som friluftsarena, og at den vil stimulere til livslang glede og skånsom bruk av vå maritime natur.

– Vi er veldig takknemlige for støtten vi har fått ra Gjensidigestiftelsen, og nå er det bare å brette opp ermene og starte med planleggingen av det vi håper og tror skal bli et kjempespennende år – i friluft, sier Per Christian Bordal.

De tre forbundene presenterer seg slik:Seilforbundet

CleanShot 2024 09 03 at 10.38.382x

Dykkerforbundet