Norges Seilforbund planlegger å forsterke sin administrasjon, og vedkommende skal i første rekke hjelpe seilforeningene med rekruttering og breddeseiling.

– Vi har ikke gått ut med noen stillingsannonse ennå, men vi holder på å formulere hva vi ønsker at en ny medarbeider skal ha som arbeidsoppgaver, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

Han har imidlertid et godt bilde av de grove trekkene.

– Vi ønsker å bidra mer mot foreningene slik at de kan drive enda bedre rekrutteringsarbeid enn de gjør i dag. Norsk seiling trenger et rekrutteringsløft, det må seilforeningene stå for i første rekke, men NSF har altså et sterkt ønske om å bidra mer aktivt i dette arbeidet.

– Vi ønsker å utnytte ressursene som er tilgjengelige i Norges Idrettsforbunds breddeavdeling bedre. Alt vi foretar oss og utdanner av trenere og tillitsvalgte skal blir synliggjort i NIF-systemet. Her er det både økonomiske midler og kompetanse å kunne dra nytte av. Vi vil også strukturere utdanningsarbeidet til NSF og styrke nyvinningen «NSF Akademiet» slik at dette kurstilbudet bidrar til økt motivasjon og kompetanse for alle frivillige bidragsytere til norsk seiling.

Generalsekretæren trekker frem seilsportsliga og ulike dameseilingsprosjekter som suksessfaktorer i de seneste årene.

– Gjennom dem har vi lyktes å holde på ungdommer, damer og unge voksne som aktive lenger enn vi gjorde tidligere. Nå ønsker vi å forbedre rekrutteringen i seilforeningen med ulike lavterskeltilbud; rett og slett med litt grasrotarbeid.

Per Christian forteller også at NSF har en ny nettside på trappene som vil bli lansert i løpet av høsten, og også den vil være innrettet mot at seilforeningene skal finne de hjelpemidlene og den informasjonen de ønsker seg for å kunne løse sine oppgaver i lokalmiljøet.