Hele 84 seilere skal gjøre opp seg imellom om hvem av dem som har det beste studentlaget i Norge. På lagene er det mange kjente seilernavn.

Studier og seiling er blitt en suksess-kombinasjon av de helt store. Det gir seg nå utslag i at hele 21 lag til helgen skal ut og kjempe i student-NM, som går i regi av Oslo Seilforening. Det skal seiles i J/70 med fire seilere på hvert lag, og når det er snakk om J/70-er, er det selvfølgelig seiling i et ligaformat som gjelder.

Suksess-formel

Og nettopp ligaseiling er årsaken til at studenter ved ti ulike universiteter kombinerer studier med litt seiling – og at seilere kan fortsette å være aktive også etter at de har begynt å studere.

– Ja, det er ingen tvil om at dette er et resultat av ligaseiling. Den har tilgjengeliggjort seiling for veldig mange unge seilere etter at de har flyttet hjemmefra og i mange tilfeller ikke lenger har noen egen båt å seile i, sier Per Christian Bordal i Norges Seilforbund.

Han gleder seg stort over responsen hos studentene, for det å kunne gi et spennende seiltilbud til aldersgruppen fra 18 år og oppover var en av målsettingene med å etablere seilsportsligaen.

– Ikke minst har studentene ved NTNU i Trondheim vært motoren i det å aktivere studerende seilere. De har jobbet med seilaktiviteter i mange år allerede, og de har også vesentlige roller i NM-et i Oslo.

Seiling er såvisst blitt en stor og populær student-aktivitet i Trondheim. NTNU stiller med hele syv lag i helgens NM!

Ingen «walk in the park»

Det å til slutt kunne kalle seg studentmester i seiling, vil være en tittel som henger høyt. For det å gå til topps vil definitivt ikke være noen «walk in the park». Den gode deltakelsen i student-NM er også en stadfestelse av at mange seilere studerer. Deltakerlisten i student-NM teller et vell av kjente navn.

Ta for eksempel laget til Oslostudentenes idrettsklubb: Jostein Frederick Aker, Pia Dahl Andersen, Tomas Mathisen og Sigurd Tveit. Det er vanskelig å unngå å kunne si at de hører til blant favorittene!

Eller laget til studentene i Stavanger som er anført av Theodor Middelthon, eller Ås-studentene som har Uffe Tomasgaard som «hærfører».

Deltakerlisten florerer i det hele tatt av navn fra seilsportsligaen og ungdomsligaen, men det er også mange medstudenter som kanskje ikke har samme erfaring, men som gjennom student-NM vil få en spesiell opplevelse som vil kunne gi mersmak – og ringvirkninger i student-miljøet.

Se hele deltakerlisten

Oslofjord i godt lune (forhåpentlig)

Heldige med vinden ser også studentene ut til å bli i en lunefull Oslofjord hva vær og vind angår om høsten. Det er varslet 6–8 m/sek både lørdag og søndag.

– Vi sender allerede en stor takk til Oslo Seilforening som åpner dørene for studentene, for dette er en type seiling vi i NSF støtter varmt. Selv bidrar vi i NSF med regattasjef, dommerhjelp og RIB-er som en hjelp på veien til at studentene etter hvert skal kunne stå på egne NM-ben, sier Per Christian Bordal.

Lang tradisjon

Man skal være forsiktig med å utrope dette mesterskapet til å være «tidenes studentmesterskap i seiling», men det er hevet over tvil at det ikke er langt unna. Studentmesterskap, og ikke minst skoleseilaser, har en lang tradisjon, en tradisjon  som startet ikke lenge etter 2. verdenskrig.

På 1950- og 1960-tallet var det å delta i skoleseilaser et av sesongens virkelig store høydepunkter for unge seilere. Etter hvert på 1970- og 1980-tallet døde slike seilaser ut, for så å dukke sporadisk opp igjen i de neste tiårene. Årets mesterskap – i kombinasjon med seilsportsligaen – tyder på at vi går inn i en ny æra for denne type seiling.

Ikke minst er det tilfredsstillende å se at seiling hevder seg så godt som en attraktiv aktivitet i konkurranse med andre idretter i studentmiljøet.