Elliot Finnestrand og Nilas Goa Diab fra KNS sikret seg i dag VM-tittelen under 2024 RS Venture Connect.

I et mesterskap som samlet 30 lag fra 15 nasjoner, kjempet de norske seilerne seg helt til topps i inclusive-klassen, og tok også sammenlagtseieren i det som var deres aller første internasjonale konkurranse sammen.

I inclusive-klassen seiler en bevegelseshemmet seiler sammen med en funksjonsfrisk.

En utrolig reise

Forberedelsene til mesterskapet startet kun 4–5 uker før avreise til Rutland i England, der mesterskapet foregikk. Elliot og Nilas kjente hverandre allerede godt, da de begge hadde gått i klasse sammen på NTG. Det var faktisk Nilas som seilte sammen med Elliot den aller første gangen han prøvde seiling om høsten året før. Dette første forsøket skapte et sterkt bånd mellom dem, og det var naturlig for Elliot å ringe Nilas da han trengte en seilpartner til VM.

– Jeg ringte Nilas og spurte om han ville seile VM med meg, og han svarte ja med en gang, forteller Elliot.

Treningen ble intensiv med tre treningsøkter i uken gjennom hele perioden. Selv på dager med lite vind klarte de å utnytte tiden godt.

– Vi prøvde virkelig å få seilt så mye som mulig, legger Nilas til.

WhatsApp Image 2024 10 03 at 21.00.02LAGET: De norske paraseilerne under VM

Resultatet av samarbeidet viste seg raskt på vannet under VM. De seilte totalt åtte løp, og den dårligste plasseringen var en imponerende tredjeplass.

– Vi hadde et utrolig godt samarbeid. Det har gått over all forventning, forteller Nilas.

På den siste dagen lå de likt med franskmennene, men det norske laget sikret til slutt seieren.

– Vi lå likt med franskmennene i går, men i dag gikk vi først over målstreken, sier Elliot stolt.

En uforglemmelig opplevelse

Seilforeningen i Rutland var vertskap for mesterskapet, som samlet både para- og inclusive-lag fra hele verden. Konkurransen var tøff, men det var en opplevelse de to seilerne aldri vil glemme.

– Dette har vært en helt fantastisk opplevelse, sier Nilas.

– Det å få seile sammen med Elliot og ta hjem seieren i vår første internasjonale konkurranse sammen er uvirkelig.

Peer Moberg, treneren fra Norges Seilforbund og selv OL-medaljør, var med laget gjennom hele mesterskapet, og han får mye skryt fra de ferske verdensmesterne.

– Peer har vært en strålende kar. Han har hjulpet oss mye med riggingen og vært en fantastisk støtte hele veien, sier Elliot.

Nye utfordringer i sikte

Selv om Elliot og Nilas har feiret denne suksessen, ser de nå mot nye mål sammen.

– Jeg skal inn i militæret i januar, men vi håper å få seilt mer neste høst, sier Nilas.

Fremover venter nye utfordringer, men de to håper å fortsette å samarbeide og bygge videre på suksessen de har oppnådd.

– Vi skal nok unne oss et par øl i kveld før vi reiser videre til neste hotell, og så bærer det hjemover i morgen tidlig, avslutter Elliot med et smil.

Fra motorcross til seiling

Historien om Elliot Finnestrand er intet mindre enn inspirerende. For bare to år siden var han en lidenskapelig motorcrosskjører som hadde som mål å bli en av Norges beste. Etter en alvorlig ulykke under trening i august 2022, ble livet hans brått snudd på hodet. Elliot krasjet på motorcrossbanen og ble lam fra livet og ned.

Les hele artikkelen om Elliot

Ulykken satte en stopper for drømmen om en karriere innen motorcross, men en ny mulighet ventet på horisonten. Da han lå på sykehuset, ble han introdusert til seiling av lærer Frank Kirkeland ved NTG.

– Frank spurte om jeg ville teste seiling, siden de hadde en handicap-båt, forteller Elliot.

Dette ble starten på en ny sportslig reise.

Den første opplevelsen på vannet var riktignok skremmende for Elliot, som innrømmer at han «satt med hjertet i halsen», men utfordringen ga mersmak. Gjennom støtten fra klassekamerater som Nilas, seilmiljøet og Norges Seilforbund, ble Elliot raskt komfortabel med båten. Han deltok i samlinger på Gran Canaria, hvor det virkelige gjennombruddet kom.

– På Las Palmas-samlingen kastet jeg meg ut i vannet med redningsvest, og etter noen minutter innså jeg at jeg kunne svømme. Det ble et vendepunkt for meg, minnes han.

NSF gratulerer med en utrolig prestasjon til Elliot Finnestrand og Nilas Goa Diab! Fra motorcross til seiling – deres historie er en påminnelse om at man aldri må gi opp, uansett hvilke hindringer som dukker opp i livet. Denne seieren er ikke bare en inspirasjon for norsk seiling, men for alle som setter seg mål og jobber hardt for å nå dem!